Josef betalade för tvĂ„ kĂ€rleksresor – stoppades pĂ„ bĂ„da

Josef, 25, frĂ„n Eskilstuna ville ge sin fru en födelsedagsresa. Först bokade han en vecka i Egypten, men pĂ„ vĂ€g till Arlanda meddelade resebolaget att betalningen inte gĂ„tt igenom. DĂ„ bokade Josef istĂ€llet en resa till Spanien – men nĂ€r tekniken strulade missade paret Ă€ven det flyget.

Vad som skulle bli en födelsedagsresa slutade med att Haval och hans fru fick ÄtervÀnda till Eskilstuna. Bilden Àr tagen i ett annat sammanhang.

Vad som skulle bli en födelsedagsresa slutade med att Haval och hans fru fick ÄtervÀnda till Eskilstuna. Bilden Àr tagen i ett annat sammanhang.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

eskilstuna2021-11-04 11:56

– Jag ville ge frugan en resa i födelsedagspresent, sĂ„ jag bokade en resa till Egypten. Det flyget skulle gĂ„ 11.45, men fem minuter innan vi var framme pĂ„ Arlanda fick jag ett mejl dĂ€r det stod att betalningen inte hade gĂ„tt igenom, sĂ€ger Josef.

Trots motgÄngen ville Josef att en resa skulle bli av och bokade, pÄ stÄende fot, ett lyxpaket till Palma i Spanien. Flyget skulle avgÄ 17.30, men nÀr gaten öppnade stötte paret pÄ nya problem.

– DĂ„ fick vi reda pĂ„ att vi var tvungna att göra en hĂ€lsodeklaration. Min frus gick igenom, men nĂ€r jag skulle fylla i min stod den bara och buffrade. Personalen i gaten sa att jag inte kunde gĂ„ pĂ„ planet innan det var klart och att de inte hade tid att hjĂ€lpa mig. Vi var fyra familjer som missade det flyget.

Dagen slutade med att paret Ă„kte hem till Eskilstuna, och efterĂ„t har det visat sig att Josef visst hade betalat för resan till Egypten. Nu hoppas han kunna fĂ„ tillbaka pengarna för Egyptenresan – men frĂ„n lyxpaketets hĂ„ll har han fĂ„tt blankt nej.

– Allt jag fĂ„r tillbaka för Palmaresan Ă€r 260 kronor i spansk taxeringsavgift, sĂ€ger Josef.

Han har nu tagit hjĂ€lp av Laila-Marit Sandberg, som Ă€r konsumentvĂ€gledare i Eskilstuna. Hon menar att Josefs situation Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n unik – att semestra i pandemin krĂ€ver nĂ€mligen mer av konsumenten Ă€n vad vi Ă€r vana vid.

– Man mĂ„ste nu vara mer aktiv och medveten Ă€n vad man Ă€r van vid. Som konsument Ă€r man skyldig att veta vad som gĂ€ller nĂ€r man reser utomlands – annars riskerar man en tragedi. Man tar med familjen, tar ut semester, parkerar och ser fram emot en resa – och sĂ„ kommer man inte ivĂ€g. 

Laila-Marit Sandberg rekommenderar alla som ska resa att hÄlla koll pÄ uppdateringar kring inresekrav i Utrikesdepartementets app Resklar. Hon poÀngterar ocksÄ att det Àr viktigt att se över vad försÀkringen tÀcker i tider dÄ saker kan Àndras snabbt.

– Olika lĂ€nder har olika krav som förĂ€ndras hela tiden. Det Ă€r dĂ€rför bra att ha lite extra pengar sĂ„ att man kan bekosta en hemresa om man stoppas pĂ„ flygplatsen, för det Ă€r inte sĂ€kert att reseförsĂ€kringen tĂ€cker sĂ„dana hĂ€r problem.  

Att tÀnka pÄ

Se över din reseförsÀkring, kontrollera om du har avbestÀllningsskydd

Kontakta ditt försÀkringsbolag om du har varit sjuk före resan

Se till att fÄ ett lÀkarintyg om du blir sjuk före eller under din resa

Ta reda pÄ vad som gÀller i landet du ska resa till. Var beredd pÄ att regler och restriktioner kan Àndras snabbt. Bra information finns pÄ swedenabroad.se och i appen UD Resklar

Se till att ha en buffert sÄ att du klarar av oförutsedda utgifter

KÀlla: Konsumenternas FörsÀkringsbyrÄ

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!