Den Stockholmsbaserade reklambyrån Granath har vunnit en upphandling med Eskilstuna kommun om att bli stadens kreativa kommunikationsbyrå. Elva byråer var med och tävlade om att sköta tjänsten åt kommunen.
– Vi har sedan många år tillbaka haft ramavtal för bland annat kreativa kommunikationstjänster, som denna. De brukar ligga på två år och förlängas med ett plus ett år, säger Eva Norberg, kommunikationsdirektör på Eskilstuna kommun, och fortsätter:
– Det här är ett nytt ramavtal med Granath som trädde i kraft vid årsskiftet.
Vad de ska utföra för uppdrag är upp till varje bolag i kommunen som finns med i ramavtalet att bestämma, berättar Eva Norberg.
– Det är inte för något specifikt ändamål. Men vi har använt reklambyråer under årens lopp, till allt från små till stora saker. De skulle kunna användas om vi ska göra en kampanj om hur man klarar en kris under 72 timmar.
Kommunen har även ett ramavtal för strategisk kommunikationrådgivning, med byrån 500 Stockholm.
– Det finns ett tak på alla ramavtal, för att de som lämnar in anbud ska veta vad det handlar om. Men det finns ingen lägsta nivå som garanteras.
Hur kommer det sig att det är två Stockholmsföretag som ska sköta kommunikationen?
– Vi utvärderar först för att se om de är kvalificerade, efter ett antal kriterier, och sen vilken kompetens de har. Om de har tidigare erfarenhet av liknande uppdrag och referensuppdrag så att de kan visa att de klarar av de tjänster vi behöver. Sen får de jobba med ett fiktivt uppdrag för att se hur de löser det. Och de gjorde det bra.
Eva Norberg förklarar att de har haft Eskilstunabyråer tidigare men har upphandlingsregler de måste följa.
– Vi kan inte kräva att byråerna är belägna i Eskilstuna. Vi blev jätteglada att Granath lämnade in anbud, vi är ju inte stora som de inom näringslivet. De hade väl sina skäl och kanske vill komma in i den kommunala branschen. Vi har inte tittat på de kampanjer de genomfört tidigare, men det är roligt att det är ett bolag som lyckats skapa igenkänning i sina tidigare jobb.
Granath är redan väl bekanta med Eskilstuna då de jobbat med Energimyndigheten i stan under tio års tid. De har även gjort sig kända för flera reklamkampanjer på tv, så som Panta mera-reklamen med Myra Granberg, kampanjer för polisen och SOS barnbyar.
– Vi som reklambyrå jobbar mycket med samhällskommunikation, de frågorna engagerar oss mycket här på Granath, säger Göran Berggard, kundansvarig projektledare på Granath.
Att de jobbat med Energimyndigheten under en längre tid gör att de känner till Eskilstuna.
– Man känner att man har ett fått ett litet Eskilstunahjärta i sig.
Han förklarar att Stockholm och Mälardalen känns nära och att de jobbat med stora myndigheter tidigare.
– Så det ska bli jättekul att arbeta med en kommun nu, det blir nära och härligt.
Han säger att framtiden får visa vad detta ramavtal innebär men att det hur som helst blir spännande.
– När man kollar på offentliga upphandlingar ser man om de är professionella. Och det gjorde verkligen Eskilstuna kommuns upphandling, det ligger mycket arbeta bakom den. Den var bra gjord och fick upp vårt intresse.
Göran Berggard ser Eskilstuna som en expansiv stad.
– Det är en framåtkommun. Jag har sett Eskilstuna, även privat, och det känns att det att det görs bra grejer där. Det andas optimism om Eskilstuna.