Det är onsdag kväll och ett 100-tal personer har samlats i aulan i Komvux lokaler i Eskilstuna för en medial afton. På scenen står Jörgen Gustafsson och seansen har precis börjat.
– Jag vet inte varför men jag får en känsla av att jag har en kvinna med mig.
Han blickar ut över publiken, stannar slutligen upp och pekar på en person. Det är till denne han vill koppla kvinnan.
– Jag uppfattar henne som medellängd. Och jag känner mig väldigt distraherad, nervös, och det är inte riktigt jag. Så jag kopplar den här nervositeten till den här kvinnan. Det är en märklig känsla.
Jörgen Gustafsson är känd från tv-program som "Det okända" och "Förnimmelse av mord".
– Jag ser mig som en förmedlare av information. Jag försöker etablera kontakt med de som inte lever längre.
Vad vill du säga till dem som är skeptiska och liknar det du gör vid bedrägeri?
– De gör ett tankefel. De vill bevisa något de inte ens tror finns. Jag tycker att de ska släppa taget. Tror man inte att något finns är det väldigt svårt att bevisa att det finns. För mig är skepticism ett annat ord för rädsla. Jag tror att de är rädda och att de inte vågar öppna dörren.
* * *
Redan vid en första mejlkontakt är John Houdi skeptisk. Inte bara till seanser och medium utan även till att Eskilstuna-Kuriren som tidning skriver om företeelsen.
– Är du ute efter att skriva en "objektiv artikel", där du normaliserar denna typ av vidskepelse och bedrägeri som så många andra journalister. Eller ska du skriva en helt kritisk artikel, undrar han i ett mejlsvar.
John Houdi arbetar som magiker och komiker. Han står också listad på föreningen Vetenskap och folkbildnings kontaktlista över skeptiker. Som en av två ansvarar han för området medium-metoder och cold reading.
– Det är väldigt många magiker och mentalister som blir skeptiker. Genom vårt yrke så får vi inblick i hur lätt det är att dupera människor genom att använda enkla tekniker.
För John Houdi handlar skepticism om att ifrågasätta påståenden som saknar stöd i forskningen.
– En skeptiker som jag vill inget annat än att ändra min åsikt. Därför ber vi dessa självpåstådda medium att testa sig. Om de kan upprepa det de gör flera gånger under kontrollerade former så skulle jag vara den första att ändra mig. Problemet är att de inte kan det. Kan de inte fuska får de inga "resultat".
* * *
Innan seansen ger Jörgen Gustavsson publiken instruktioner. Han säger att han vill ha så lite information som möjligt. Att det räcker med att svara ja eller nej.
– Jag kommer att prata till er och försöka ta reda på vem den jag fått kontakt med söker. Jag ber er öppna dörren, man vet aldrig vad som kan hända.
Han fortsätter att beskriva kvinnan han säger sig fått kontakt med. Hon är inte trådsmal, hon har kort hår som det är lite luft i. Och hon är envis.
– När det kommer till ålder är det ju alltid en bedömning jag gör. Men jag skulle säga att hon är 79,5 år.
Han beskriver en sjukdomsbild, att kvinnan liksom tappat bort sig själv mot slutet, att hon blivit tystare.
– Jag får lite en moderskänsla. Och det känns inte som att det var längesedan hon gick bort, det känns färskt på något sätt. Kan du känna igen dig i den här beskrivningen?
Jörgen Gustafsson ställer frågan till den i publiken som kvinnan sägs vilja kontakta. Svaret kommer snabbt:
– Ja, det kan jag.
– Nu förstår jag var nervositeten kom ifrån, hon var nervös över din reaktion, svarar Jörgen Gustafsson.
* * *
Under en seans är det enligt John Houdi lätt hänt att publiken hjälper mediet, utan att de själva är medvetna om det. Det kan handla om att nicka, fylla i namn. Information som mediet sedan kan spinna vidare på.
– Det går att sätta väldig press på publiken och få extremt många träffar, men ofta krävs det inte så mycket. Har du exempelvis 100 personer i ett rum och säger att det är någon där som fyller år så oddsen enorma för att du har rätt.
Enligt John Houdi är det väldigt enkelt att läsa av människor. En metod är den som kallas cold reading.
– Titta på vilken Sherlock Holmes-film som helst. Hur han, genom att se var ett hårstrå är placerat eller notera spår på ett finger av en vigselring som nyss tagits bort, kan avgöra om en person har husdjur eller är nyskild.
En annan metod är shotgun-tekniken. Då säger sig mediet känna av något och kastar ur sig en bokstav eller ett namn för att se om hen får träff.
– Utifrån det går det sedan av bara farten. Och blir det ingen träff kan mediet alltid säga att personen kan kolla upp det sen. Sedan tänker varenda en när de går därifrån att mediet hade tamigfasen rätt där också.
Ett annat tillvägagångssätt är att använda sig av så kallade Barnum-uttalanden.
– Det är sånt som kan stämma in på alla. Att man är missnöjd med sitt jobb eller att man vill utveckla sig själv. Vem fan känner inte igen sig i det?
* * *
Kvinnan som Jörgen Gustafsson uppger att han fått kontakt med under den här seansen börjar nu visa honom broderade spetsdukar.
– De är så lika varandra att man kan tro att hon aldrig byter duk. Jag får upp frågan "Har hon fortfarande samma duk?". Jag tror att duken symboliserar nya tag.
Personen i publiken får med sig några handfasta råd. Att se över sin yrkessituation till exempel. Och att det som råder nu kommer lägga sig efter nyår.
– Hon hälsar också att det du gjorde var perfekt. "Det var precis så jag ville ha det." Hon tackar dig så mycket för att du var där.
– Du ska också få med dig siffran 17. Jag säger inte att du kommer att förstå det här nu, men du kommer att förstå det.
* * *
– Jag kallar besökarna för offer, offer för ett organiserat bedrägeri. För det är precis vad det är. Jag mår fysiskt illa bara av att prata om det för att jag tycker så synd om offren, säger John Houdi.
Men han skulle inte ha några problem med medier och seanser om de gick ut med att de låtsas, att det är en show och vilken teknik de kommer använda för att få besökarna att tro att de verkligen kan komma i kontakt med döda.
– Seanser är big business. Det märks inte minst på att man fortfarande sänder skitprogram som "Det okända". Det handlar bara om att tjäna pengar.
– En ursäkt brukar vara att de hjälper människor i sorg. Men vad de egentligen gör är att förlänga sorgen. Offret kommer fortsätta att tro att den kan få kontakt med exempelvis sin döda man, och då är det svårt att gå vidare. De utnyttjar ledsna människor.
* * *
Under seansen ska Jörgen Gustafsson förmedla flera kontakter. Men det är inte alla som hamnar rätt. En man till exempel.
– Han är inte helt flintskallig och är lite grå i tonen. Han har raka drag i ansiktet och ser bestämd ut, men verkar ha en stor portion humor.
Jörgen Gustafsson fortsätter måla bilden av en auktoritet.
– Inte kanske att han haft en chefsposition, men att han har basat litegrann. Eller så är det bara sån han är som person. Han möter andra människor i sitt jobb och jag tänker mig att det kanske är någonting kommunalt.
Mannen beskrivs som engagerad, en sån som vill framåt.
– Han är i 70–75-årsåldern och jag ser en sjukdomsbild som är lite längre men som accelererar mot slutet.
Den han vill koppla mannen till känner inte igen sig i beskrivningen.
– Är det någon annan runt omkring som känner igen sig i beskrivningen? Någon av er andra här inne?
Det är fortfarande ingen som känner igen mannen som Jörgen Gustafsson beskriver. Han fortsätter:
– Jag vill inte placera honom i den här trakten, snarare åt Västeråshållet till. Antingen att han har bott där eller att han har jobbat där. Han kan eventuellt vara något yngre.
När det fortfarande inte är någon som känner igen beskrivningen bestämmer sig Jörgen Gustafsson för att gå vidare.
– Då låter vi honom vara. Kan du ta och släppa taget lite?
Han tar några springande steg framåt, som för att komma undan mannen. Publiken skrattar.
Efter seansen får publiken möjlighet att ställa frågor. En undrar om Jörgen Gustafsson är troende. Han svarar:
– Jag är inte religiöst troende. Men jag respekterar religion, det är människorna bakom som jag har problem med. På ett sätt är ju det här också en trosuppfattning eftersom ingenting går att bevisa utan det handlar om att tro. Så i den bemärkelsen är jag troende.
* * *
John Houdi igen:
– Vad dessa självpåstådda medium försöker få det till är att blanda in tro. Att de på något sätt får detta till en religiös sammankomst och då vågar ingen från media säga rakt ut vad det är: avancerat bedrägeri.