2022 undersökte M Sverige, tidigare Motormännen, hur många som använder mobiltelefonen under färd utan handsfree.
Mätningarna byggde på nära 18 000 observationer på 15 orter runtom i landet. Bland bilisterna sågs 4,5 procent rattsurfa, medan mer än var sjunde lastbilschaufför höll mobilen i handen under färd.
När Eskilstuna-Kuriren under ställde sig vid övergångsstället intill Lundbyskolan och synade trafiken på intilliggande Västeråsvägen såg det värre ut än så. Av 100 förbipasserande bilar sågs tolv bilförare tydligt ägna sig åt mobiltelefonen. Två taxibilar stack ut genom att chaufförerna ogenerat pratade med luren tryckt mot örat.
– Det är inte okej någonstans och synnerligen olämpligt utanför en skola. Det här är något vi tar på allvar och enda sättet att få bukt med problemet är att beivra det ännu skarpare, säger Peter Henriksson som är chef för polisens trafikenhet i Eskilstuna och fortsätter:
– Mobiltelefonen 2024 är helt central för väldigt många människor – även när de sitter bakom ratten i en bil. Det pratas, fipplas, kollas bilder på barnbarn och loggas in på Bank-id för att handla något. Det är inte okej under bilkörning och direkt livsfarligt, säger Peter Henriksson.
Han och kollegorna bötfäller dagligen bilförare som inte kan avstå mobilen under färd och många är dessutom omedvetna om att de just har luren tryckt mot örat när de blir invinkade till vägkanten.
– Det är ofta vid kontroll av hastighet eller nykterhet som flera åker fast för rattsurfning. Vi stoppar och bötfäller bara om vi är hundra procent säkra och de allra flesta medger fel utan större diskussion. Men visst, somliga nekar och då blir det ett ärende med rubricering vårdslöshet i trafik som får hanteras i tingsrätten. Jag har hittills inte varit med om ett sådan fall där den åtalade friats.
Under 2022 bötfälldes 15 221 personer för rattsurf. Det var en minskning jämfört med året innan då 18 158 rattsurfare åkte fast. Sedan förbudet trädde i kraft 2018 har över 55 000 personer lagförts för att ha använt mobiltelefon i trafiken. Ändå är rattsurfandet fortfarande vanligt i trafiken.
– De tycks råda en uppfattning att det inte är speciellt kriminellt att prata i mobilen med sin dotter under bilkörning – och det är det inte så länge samtalet sker handsfree, säger Peter Henriksson.
Siffror från Transportstyrelsen visar att upphinnandeolyckor, där den distraherade föraren kört in i en annan bil framför, utgör majoriteten av alla olyckstillfällen kopplade till rattsurfning.
– Vi har flera case i nutid med just den olycksorsaken. Det är så tydligt att vållande förare haft sin uppmärksamhet på mobilskärmen och missat en – inte sällan stillastående – bilkö framför sig. När sådana olyckor orsakas av tunga fordon blir det i bästa fall bara skrot av bilen framför, säger Peter Henriksson och fortsätter:
– Genom att sitta och prata eller surfa med mobilen så brister du ofrånkomligt i uppmärksamhet. På ett par sekunder tappar du kontroll på din omgivning.
– Om det sker i stadsmiljö är risken stor att du kör på barn, cyklister eller andra bilister och du har tur om det stannar vid sakskador. Gör du samma sak ute på E20 slutar det ofta värre än så och då kan vara det sista du gör.