Kartläggning: Så ser Eskilstunabornas shoppingvanor ut

I tuffa tider blir priset allt viktigare för många. Men är priset viktigare än hållbarheten? Elina Gustavsson, verksamhetsansvarig på Position Eskilstuna hjälper oss att kartlägga Eskilstunabornas köpbeteenden.

Lågprissbutiken Normal, belägen i Cityhuset har fått stor exponering via appen Tiktok.

Lågprissbutiken Normal, belägen i Cityhuset har fått stor exponering via appen Tiktok.

Foto: Elin Holmer

Eskilstuna2023-07-07 06:56

Elina Gustavsson, verksamhetsansvarig för Position Eskilstuna beskriver Eskilstunaborna som medvetna, duktiga och kloka konsumenter. 

– Det här med att framstå som en miljömedveten och klok konsument tror jag ligger lite i Eskilstunabornas dna. Man vill visa att vi är medvetna. Återbruksstaden som var först med färgsorteringen, profilerar sig med Retuna och är väldigt duktiga på att handla lokalt. Tillsammans gör vi jättemycket bra för alla butiker i staden, säger Elina Gustavsson. 

undefined
"Det här med att framstå som en miljömedveten och klok konsument tror jag ligger lite i Eskilstunabornas dna", säger Elina Gustavsson, verksamhetsansvarig på Position Eskilstuna.

Enligt Svensk Handel har konsumenter blivit alltmer prismedvetna till följd av det ekonomiska läget. 

– Hushållen har helt enkelt inte lika mycket pengar att spendera i handeln längre, vilket medför att man i större utsträckning konsumerar inom lågprishandeln. Vi ser hur kunder fortsatt besöker butikerna, men att man konsumerar för mindre pengar, säger Viktor Schmidt, presschef på Svensk Handel. 

I en mätning som organisationen gjort ser man för första gången att priset är den viktigaste faktorn för konsumenter istället för hållbarhet. 

– Det ger stöd åt tesen att konsumenter för tillfället lägger stor vikt vid prismedvetenhet. Med det sagt så tror vi att hållbarhet ska ses som en framtida konkurrensfördel. Inte minst då det är en av de parametrar de yngre generationerna värdesätter mest. 

undefined
"Vi ser hur kunder fortsatt besöker butikerna, men att man konsumerar för mindre pengar", säger Viktor Schmidt, presschef på Svensk Handel.

I Eskilstuna finns ett brett utbud av både lågprisbutiker, second hand och dyrare alternativ. Elina Gustavsson berättar att tack vare variationen och Eskilstunabornas medvetenhet finns det fler olika köpbeteenden i staden. 

– Jag skulle säga att det finns tre olika typer. Vi har den prismedvetna, den som aktivt söker lågpris. Där ser vi butiker som Normal, In & Finn, Hemoprylo och så vidare. Sen har vi den hållbara, den som söker sig till lite dyrare butiker och sist så har vi den lokala shopparen, den som gillar att handla lokalt, säger Elina Gustavsson. 

– Just nu är det nog det prismedvetna köpbeteendet som styr. När folk är mer prismedvetna så poppar lågprisbutiker, säger Elina Gustavsson. 

En av de butikerna är Normal, belägen i Cityhuset. Butiken som har fått stor exponering via appen Tiktok. 

– Normal blir extra synliga för att det är så många Tiktok–trender just nu där influensers säger "köp den här" eller "testa det här" och refererar till produkter från butiken. Samma sak gäller för matvarubutiken Lidl som också florerat mycket på sociala medier. Normal och Lidl hamnar i blickfånget på ett annat sätt än vad andra lågprisbutiker gör. Jag tror att många inte hade hittat till de här butikerna om de inte vore för den typ av marknadsföring i sociala medier. 

undefined
Lågprissbutiken Normal, belägen i Cityhuset har fått stor exponering via appen Tiktok.

Trots lågkonjunktur tror Elina Gustavsson att Eskilstunaborna är så pass duktiga på lokalhandel att de söker sig till andra alternativ än bara lågpris. 

– Tre Smeder, som också ligger i Cityhuset, har sina bästa siffror någonsin. Så det är inte bara lågprisbutikerna som går som tåget just nu, säger Elina Gustavsson och fortsätter: 

– Man är så bra på att prata om det som har varit eller det som inte finns kvar. De kan vara lite farligt att prata om en "centrumdöd" när det fortfarande finns butiker som lever. Den retoriken tar död på de butiker som redan finns. Man måste prata om det som finns och inte prata om det som finns i relation till avsaknaden av det som en gång fanns. 

Position Eskilstuna

Position Eskilstuna är en fusion mellan Cityföreningen i Eskilstuna och Destination Eskilstuna Näringsliv Ekonomisk förening (DeNef). Ett oberoende nätverk vars syfte är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen för att öka Eskilstunas attraktionskraft.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!