Vid exempelvis Willys butik på Kungsgatan i Eskilstuna fick kunder vända i dörren och vänta utanför då det enligt uppgift var problem med betalningen i kassorna under fredagsförmiddagen. Efter en stund kunde butiken släppa in kunderna igen.
Även på Hemköp i centrala Eskilstuna var det långa köer för betalning i kassorna under lunchrusningen.
– Vi har fått information om att det är någon form av it-störning som gör att det inte går att använda blipp-funktionen eller apple pay om man ska betala med kort. Men har man ett kort med chip eller kontanter går det att betala som vanligt, säger Erik Johansson Englund, butikschef på Hemköp City i Eskilstuna.
– Det är bara det att det blir lite kaos här när det händer vid lunchtid så köerna byggs på. Det är svårt att nå ut med informationen när folk redan står i kö. Men då och då blir det strul, det är sådant som händer, fortsätter han.
Magnus Törnblom, presschef på dagligvarukoncernen Axfood där både Willys och Hemköp ingår, bekräftar att problemet drabbat ett stort antal butiker under fredagen.
– Det är ett tekniskt fel som ligger hos vår leverantör av betaltjänst. Det går inte att använda sig av så kallade kontaktlösa betalningar, men kontanter och kort med chip fungerar, säger han.
Vid tvåtiden på eftermiddagen var problemet löst och det gick åter att blippa betalkort i kassorna.