Verksamhetsåret 2020/2021 går till historien som Rizzo-koncernens i särklass mest utmanande år sedan bolagets start i början av 1900-talet konstaterar Lars Fins i bolagets bokslutskommuniké för 2020/2021.
– Pandemin tog återigen stryptag på oss i oktober 2020 genom nya restriktioner och trots allas förhoppningar om en nedgång så fortsatte eländet under hela första halvåret 2021. Först under andra delen av juni kunde vi börja känna en ökad optimism och äntligen kunde vi börja se att fler konsumenter vågade sig ut för att göra inköp i fysiska butiker, säger Lars Fins.
Mitt under den pågående pandemin stängde kedjan sin butik Accent i Eskilstuna centrum och öppnade en Rizzo-butik i Tuna park.
– Vi ser allmänt en ljusning då det gäller trafiken till våra butiker. För Tuna park ser det ljust ut men det tar alltid tid att sätta en ny butik även om man tycker att det är ”samma butik som tidigare fanns i city”, menar Lars Fins och fortsätter:
– Vi ser att resandet ökar men att det går snabbare i städer som har en direkt koppling till en större flygplats. Landortsborna är inte lika snabba på att boka in sig på utlandsresor och vi tror att det stora lyftet kommer under 2022 när vi förhoppningsvis kan få konstatera att pandemin är över.
Under räkenskapsåret 2020/2021 omsatte Rizzo 433,4 miljoner kronor vilket är 197 miljoner sämre än året innan.
– Ingen av våra produktkategorier har på något sätt varit nödvändiga att köpa under den här eländesperioden. Konsekvensen blev att trots en väl genomförd rekonstruktion under perioden slutet av 2019 och till mitten av oktober 2020, kunde vi inte finna någon annan lösning än att den 23 mars 2021, åter ansöka om en företagsrekonstruktion. Med nästan en halvering av omsättningen sedan pandemin spreds över världen och trots väldigt stora kostnadssänkningar blev det omöjligt att hitta någon annan väg för vår överlevnad.
Men nu hoppas de att den tuffa pandemitiden är över.
– I skrivande stund, i mitten av oktober 2021, ser vi att pandemin har släppt sitt grepp och att konsumenterna på allvar är på väg tillbaka ut för att handla. Resandet tar fart och efterfrågan på resväskor, jobbväskor, ryggsäckar men även skor, ökar i en bra takt, avslutar Lars Fins.