Den ena efter den andra butikskedjan lämnar Eskilstuna centrum och de flesta gör det för att satsa i Tuna park.
– Det är synd att en stad som Eskilstuna inte har möjlighet att behålla ett attraktivt butiksutbud, säger Abed Al Saffar, vd på Ur och Penn och tillägger:
– I takt med att utbudet har minskat så har också kundens nytta av att handla i centrum minskat, vilket gör det ännu svårare för de få handlare som är kvar. När detta händer måste hyresvärdarna visa på handlingskraft och samarbeta proaktivt med oss handlare. För varje dag som går kommer det att bli svårare och svårare att vänja tillbaka kunden.
En annan butikskedja som är orolig över alla stängningar är Lindex.
–Det är mycket tråkigt och vi är oroliga över utvecklingen i Eskilstuna city och specifikt i köpcentret 21:an, men vi har i dagsläget inga planer på att stänga vår butik där, säger Kristina Hermansson, kommunikationschef på Lindex.
Det statliga företaget Systembolaget, med butik i köpcentret Gallerian, har ögonen på Eskilstuna centrum.
– Jag följer Eskilstuna och att se att butiker stänger i centrumkärnan är olyckligt för handeln. Det är väldigt tråkigt och ett stort problem för många kommuner, inte bara Eskilstuna, att handeln sker på externa handelsplatser i dag, säger Elina Yli-Torvi, pressansvarig på Systembolaget.
Hon förklarar att Systembolaget har grundstadgar att följa och även ett samhällsansvar att ge god service till sina kunder.
– Vi ska finnas med en butik i varje kommun, i en central del av citykärnan. Att handeln minskar i Eskilstuna centrum påverkar inte vårat upplägg av butiker. Vi påverkas heller inte av att vi måste tjäna pengar som så många andra, det är inte vårt grunduppdrag, menar Elina Yli-Torvi och avslutar:
– Vi upplever att vi har samma typ av kundflöde både nu och innan corona. Men i sin helhet har vi sett att fler väljer att handla över nätet.
Kappahl har däremot märkt av en minskad kundtillströmning i centrumbutiken.
– Det är självklart tråkigt när butiker försvinner från en stads centrumkärna. Med färre butiker så riskerar man att tappa besökare. När besökare försvinner från city så påverkar det försäljningen negativt och det i sin tur påverkar lönsamheten.
Kan man då inte anpassa kostnaderna efter den lägre försäljningen så blir det ohållbart att fortsätta hålla butiken öppen, säger Magnus Eklund, regionchef på Kappahl.