Trots att coronapandemin har drabbat handeln hårt över lag har det svenska konfektionsföretaget Lager 157 fortsatt att ånga på, med ökade försäljningssiffror.
– En tillväxt på 15 procent mot föregående år är vi nöjda med i den här perioden. Vi har fokuserat på relevanta erbjudanden till kund och det känns som om kundernas förtroende har växt i perioden, inte minst inom denim, basic och outdoor, säger Johanna Winther.
Stilindex från Svensk handel stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ackumulerat för år 2020 är minus 17,8 procent.
– Vårt tydliga omniperspektiv med samma erbjudanden i butik och online har varit en klar fördel när vissa kundgrupper valt att stanna mer hemma. Men precis som Eskilstunabutiken så ligger många av våra 48 fysiska butiker i handelsområden som man främst tar sig till med egna fordon, menar Johanna Winther och fortsätter:
– Butikerna är stora och luftiga och har egen ingång. Det tror jag också har varit en positiv faktor i perioden. De butiker som haft det tufft är främst gränsbutikerna mot Norge och de få butiker vi har i gallerior som förlorat stor andel av sina ordinarie kundströmmar.
Har kundantalet minskat i Eskilstunabutiken?
– Nej, inte utöver den initiala dippen i mars-april. Jag tror och hoppas att kunderna gillar att besöka butiken och känner sig trygga med att det går bra att hålla avstånd i butiken som är hela 1 732 kvadratmeter stor, säger Johanna Winther.
Hon förklarar att kedjans trainingwear- och outdoorsortiment har haft de största ökningarna i procent, där de i princip har fördubblat omsättningen.
– Det känns som om kunderna verkligen tagit oss till sina hjärtan här under den gångna säsongen. Samtidigt har vi växt mycket på jeans och basic också, där vi redan har en återkommande kundkrets och kommer från höga nivåer, säger Johanna Winther och avslutar:
– Vi är väldigt tacksamma för alla som valt att handla hos sin lokala 157-butik. Det har gjort att vi inte har behövt varsla eller permittera några medarbetare i företaget, utan istället kunnat jobba vidare på att skapa bästa värde för pengarna till kunderna. Det är nog den främsta framgångsfaktorn i år.