Den tyska butikskedjan Lidl, med två butiker i Eskilstuna, är i dag den enda livsmedelskedjan som erbjuder svensk gurka i alla sina butiker året runt, enligt ett pressmeddelande. I dag säljer de även spansk gurka under vinterhalvåret men efter att ha tecknat en avsiktsförklaring med leverantören Agtira ska de enbart erbjuda svenska gurkor i alla sina 205 butiker.
– Vi gör detta av flera anledningar egentligen. Dels vill vi utöka vårt svenska sortiment och stötta den svenska näringen. Dessutom innebär en svensk gurka en enklare logistik och kortare leveranssträcka än i fall den behöver färdas ända från Spanien, förklarar Nahir Aslan, presschef på Lidl.
De första gurkorna ska förhoppningsvis finnas i Eskilstunas två Lidl-butiker om drygt ett år.
– Målet är att vi ska komma i gång med försäljningen i våra butiker i Eskilstuna i slutet av 2024. Gurkan kommer då hittas som en del av vårt varumärke Matriket, som samlar över 150 produkter som tillverkats i Sverige under ett och samma ”paraply”.
Han förklarar att om man är ute efter att handla svenska produkter hos Lidl ska man leta efter märket Matriket.
– Vi ser fram emot att börja sälja enbart svenska gurkor i Eskilstuna, och egentligen alla våra butiker. Gurkan är en väldigt populär grönsak som både Eskilstunaborna men också övriga svenska hushåll äter året om. Både som snacks och som ingrediens i sallad, säger Nahir Aslan.
Som ett led i arbetet kommer en ny produktionsanläggning att byggas. Produktionen av gurkorna kommer att innebära tio till 20 arbetstillfällen och förväntas starta under det fjärde kvartalet 2024.
Kan denna anläggning hamna i Eskilstuna, härifrån nås fyra miljoner svenskar inom en timme?
– Det är inte ännu bestämt var den nya anläggningen ska ligga. Det är egentligen en fråga för leverantören, som kommer att äga och driva anläggningen. Anläggningen är tänkt att börja byggas under slutet av året för att vara redo att börja leverera gurka ungefär ett år senare.
I ett pressmeddelande går det att läsa att det är viktigt för Lidl att bidra till en ökad svensk självförsörjningsgrad och dessutom stötta den lokala jordbruksnäringen.
I dag är 30 procent av kedjans grönsaksutbud från Sverige. I och med denna satsning vill de att det ska vara enkelt för konsumenten att välja svenskodlad gurka.
Agtira utvecklar metoder och mjukvarustöd för odlingssystem för fisk och grönsaker i urbana miljöer.