Killar köper dammsugare men få tjejer vill ha bilar

Hur står det till med könsrollerna när barn och föräldrar väljer leksaker? På Leklust vid Fristadstorget får vi veta att tjejer sällan köper bilar medan killarna är mer öppna för spisar, köksredskap och dammsugare.

Eskilstuna2016-05-12 17:00

Tidigt 1950-tal var det när föregångaren till Leklust startade i det så kallade Strykjärnshuset i Nyfors.

Familjen Luhanko började jobba i butiken på 1980-talet och tog över den 1999. På den tiden fanns verksamheten i 21:ans källarplan. 2011 flyttade affären till sina nuvarande lokaler som är 400 kvadratmeter stora.

– Det behövs yta när man säljer den här typen av varor, säger delägaren Harri Luhanko. Det finns leksaker i så många storlekar, från studsbollar och kulor till pooler och sparkbilar.

Vad säljer ni mest av?

– Nu går vi mot sommaren och folk är ute i sina trädgårdar, vi säljer alltid bra med studsmattor och pooler så här års. Det är en stor del mätt i pengar i alla fall.

Försäljningen är dock väderbunden. Ju tidigare sommaren och värmen kommer, desto bättre för familjen Luhanko. Leksakbranschen är faktiskt ganska väderberoende.

– Om värmen kommer i augusti tycker folk det är försent att köpa en pool till trädgården.

Annars är det Lego som gäller, den danska byggjätten upplever en riktig vår igen och försäljningen har ökat kraftigt av byggsatserna under de senaste fem åren. Framför allt Lego City är en storsäljare där hela städer byggs upp.

– Lego gillar föräldrarna också, det har gott renommé.

Tillfälliga trender finns annars alltid.

– Vi har på senare tid sålt bra med fotbollsbilder apropå Champions League och inför EM ...

Även klassikern kulor är det stor efterfrågan på under våren. De gamla stenkulorna i pastelliga toner finns kvar även om övervägande delen ser mycket lyxigare ut i dag än för 30-40 år sedan.

Ibland blir det debatt i media kring traditionella tjej- och killeksaker, och det märks även i butiken.

– Det verkar som att det är svårare att få tjejer att ta steget mot traditionella killeksaker än tvärtom. Vi säljer mer köksredskap, spisar och dammsugare till killar än vad vi säljer bilar och lyftkranar till tjejer.

– Jag kan se en markant skillnad här och brukar säga att jämlikheten oftast har en riktning när det gäller leksaker. Föräldrar till killar verkar mer öppna av sig än föräldrar till tjejer.

Någon gång har Harri också haft diskussioner med föräldrar om klassiska Bobbycar som ju är röd. Frågan har varit om en kille kan ha en röd bil.

– Jag brukar då fråga vad en Ferrari kan ha för färg. En Ferrari är ju något av det mest manliga som finns, ha ha.

Monster high (en modifierad Barbiedocka) har också varit uppe som samtalsämne i leksakskretsar. Harri tycker att diskussionerna ofta kretsar kring flickor och huruvida de ska ta skada av leksakernas utformning, till exempel smala Barbiedockor som kan leda till ätstörningar.

– Men till pojkar kan man sälja muskulösa gubbar och superhjältar utan någon direkt debatt.

Bäst respektive sämst säljmånad på året?

– Ett årsresultat kan avgöras av hur det går i julförsäljningen. 25 procent av årsomsättningen ligger på november och december för oss. Sämst månad kan vara maj eller kanske augusti, det varierar.

Något som gläder Harri är att reklamationerna blivit färre med åren.

– Det är bättre kvalitet på leksakerna nu jämfört med tidigare. Prylar med dålig kvalitet håller inte i längden, de försvinner snabbt från marknaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!