En cykel kommer lastad – med kontorsmaterial och kaffe

Eskilstuna kommun vill minska trafiken – och utsläppen – i centrum och samtidigt snabba på sina leveranser. Under första veckan cyklade de tre förarna sammanlagt 740 kilometer och levererade omkring 500 kollin. "Vi kan köra där inte bilarna kan", säger föraren Esmat Poya.

Esmat Poya, Alex Onoprienko och Yassir Ahmed arbetar som förare för kommunens nya cykeltransporter.

Esmat Poya, Alex Onoprienko och Yassir Ahmed arbetar som förare för kommunens nya cykeltransporter.

Foto: Madelene Hergils

Eskilstuna2023-09-22 04:45

I ett försök att minska koldioxidutsläppen beslutade Eskilstuna kommun om att testa cykeltransporter av lättare gods, något som tidningen skrev om i våras. Nu har hojarna rullat i två veckor.

– Tanken är att minska trafiken i centrum och man kommer fram lättare med cykel, säger Sebastian Thörne, arbetsledare på kommunens omlastningscentral i Folkesta där transporterna utgår från.

Pilotprojektet är ett samarbete mellan kommunen och cykelföretaget Move by bike. I början av september intog tre förare sina nya tjänster på omlastningscentralen. 

– Jag har inte jobbat med cykeltransporter tidigare men tycker att det funkar bra. Det är smidigt att transportera med cykel, säger föraren Yassir Ahmed.

På centralen står tre elcyklar med släp uppradade. Föraren Esmat Poya startar en av dem och leder ut den en bit i lagerhallen för att packa den inför leverans. Den här gången fyller han på med bland annat vinylhandskar, men godset kan variera.

Det är främst mindre saker så som kontorsmaterial, skyddsmaterial och kaffe som levereras till kommunens olika verksamheter runt om i staden. Transporterna går till stadskärnan med omnejd, så som exempelvis Nyfors, Lundby, Djurgården, Skiftinge, Fröslunda och Årby.

undefined
Sebastian Thörne och Lindal Oraha är arbetsledare på kommunens omlastningscentral.

Släpet kan ta last upp till 350 kilo, vilket betyder att det även skulle kunna gå att transportera möbler – men genom att fokusera på lättare material som inte tar så mycket plats arbetar de mer effektivt och får ut material till fler verksamheter.

– Kontorsstolar har vi levererat, det är de enda möblerna. Men de tar också mycket plats, säger Sebastian Thörne.

– Vi försöker fokusera på mindre leveranser och ha så många stopp som möjligt när cyklisten är ute, säger han och berättar att de lägger stoppen så nära varandra som möjligt geografiskt så att förarna slipper att åka tvärs över stan.

Under de två första veckorna har förarna sammanlagt cyklat 740 kilometer och levererat omkring 500 kollin.

– Det här ger också snabbare leveranser, säger han.

Trots att cyklarna är eldrivna krävs det att man trampar i gång pedalerna ordentligt innan batteriet kommer i gång, förklarar Esmat Poya.

– Det kan vara lite tungt efter att man har cyklat en hel dag, men det är också bra motion – jag behöver inte någon annan träning, säger han och berättar att han gillar att ha ett jobb där han får vara ute så mycket. 

undefined
"Jag gillar att få vara utomhus på jobbet", säger Esmat Poya.

Förutom att han slipper vara instängd i en bil under sina arbetsdagar ser han även andra fördelar med att använda just cykel vid leveranser.

– Vi kan köra där inte bilarna kan köra och komma närmare porten, vilket är bra, säger Esmat Poya.

Efter några minuter har han lastat in paketen med vinylhandskar och dylikt, stänger han dörren, låser och sätter sig på cykeln. 

– Nu är jag redo, säger han innan han cyklar ut ur lagerhallen.

Det här projektet pågår fram till årsskiftet men förhoppningen är att kunna fortsätta även efter att projektet har utvärderats.

– Det har blivit ett väldigt bra flöde på leveranserna in till oss och ut. Det hinner inte stå hos oss så länge innan det blir levererat. Vi märker en stor skillnad där, säger Sebastian Thörne.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!