Knasiga grönsaker ska minska matsvinnet

Uppåt en tredjedel av alla grönsaker som odlas sorteras bort på grund av att de inte är tillräckligt snygga. För att minska svinnet har Coop Forum börjat sälja grönsaker med skönhetsfel.

Knasiga grönsaker_AN_1.jpg

Knasiga grönsaker_AN_1.jpg

Foto:

Eskilstuna2015-11-09 20:00

– Jag tycker det är toppen om man kan vara med och påverka både matsvinn och miljöpåverkan. Det är jättebra om vi kan vara med och försöka sälja det här till kund som en lika ätbar vara som den raka moroten eller den jämnstora gurkan, säger Anna-Karin Wågström, ansvarig för frukt och grönt på Coop Forum i Eskilstuna.

Inom handeln och bland konsumenter finns det många som ställer höga krav på att frukt och grönsaker ska se fina ut. De ska vara jämna till färgen, formen och storleken och inte ha någon skråma.

Av den orsaken kommer frukt och grönsaker med skönhetsfel sällan ut i butikerna. I dag sorteras mellan 15 och 30 procent av alla grönsaker som odlas bort på grund av sitt utseende. Grönsaker som är fullt ätbara, men som inte har ett perfekt utseende, kastas bort eller blir till djurfoder eller biogas.

Nu har dock allt fler börjat uppmärksamma svinnet. Bland konsumenterna märks en mer tolerant inställning till fula grönsaker. Coop började i slutet av oktober att i vissa butiker sälja grönsaker med skönhetsfel till ett lite lägre pris.

Coop Forum i Eskilstuna är en av de 32 Coop Forum-butikerna i Sverige som deltar i kampanjen som kallas Knasiga grönsaker. Frukten och grönsakerna i kampanjen ser annorlunda ut men har samma kvalitet den som redan säljs i butikerna. Knasiga grönsaker säljs cirka 25 procent billigare än det ordinarie förstasorteringssortimentet.

Fredagen den 30 oktober började Coop Forum i Eskilstuna att sälja knasiga grönsaker.

– Första veckan sålde vi mellan 200 och 300 kilo. Det mesta gick åt. Det har varit fantastiskt, säger Stefan Petersson, säljchef Mat.

När Eskilstuna-Kuriren besöker butiken en vecka efter premiären har man fått påfyllning av knasiga grönsaker. Här finns bland annat gurkor som är lite krokigare än vanligt, morötter med flera ben och ganska små rödbetor.

– Man kan ju undra vad som är så knasigt med de här egentligen? säger Anna-Karin Wågström och fortsätter:

– Jag tänker att det smakar ju lika gott ändå. Man får sig en tankeställare själv. Det finns så många som inte har någon mat och så ratar vi mat.

Eva-Lis Carlsson från Hällby var en av kunderna som passade på att handla knasiga grönsaker på torsdagen.

– De är precis lika bra som det andra. Det spelar ingen roll hur en liten morot ser ut, säger hon.

Syftet med kampanjen är enligt Coop att bidra till att minska matsvinnet. Satsningen är enligt Coop långsiktig. Liknande initiativ har tagits i andra länder, till exempel Frankrike. Coop Forum är först ut på den svenska marknaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om