Förra måndagen stängdes Vasavägen av då arbetet med att bygga den sedan länge planerade höjdbarriären inleddes. Syftet med åtgärden är som tidningen skrivit tidigare att få stopp på de många olyckor som inträffat med lastbilar som kör in i järnvägsbron.
Avstängningen av vägen har under den vecka som gått lett till trafikstockningar och långa köer, framför allt på Sveavägen, Stensborgsgatan och Köpmangatan, inte minst vid den så kallade samspelsytan.
De trafikproblem som uppstått kommer inte som någon överraskning för dem som varit inblandade i planeringen.
– Nej, någonstans måste ju fordonen ta vägen när man stänger av en väg. Men min erfarenhet är att folk lär sig efter ett tag och planerar rutten bättre. Man kanske väljer en annan väg runt stan, säger Erik Pahlbäck.
Några incidenter ska inte ha inträffat hittills, däremot är det många som vädrat missnöje på sociala medier samtidigt som en del synpunkter lämnats in till kommunen.
– Det rör bland annat trafiksignalerna vid Sveavägen men där har vi inte hittat något klockrent sätt som skulle leda till att minska problemen.
Från kommunens sida hade man i det tidiga planeringsskedet förhoppningar om att kunna låta trafiken rulla i en begränsad omfattning under byggtiden. Men de planerna fick skrinläggas när det stod klart att höjdbarriären kräver väldigt stora betongfundament.
– Vi funderade mycket i början eftersom det är en väldigt viktig väg, inte minst för utryckningsfordon. Men det hade inte gått att hålla trafiken igång då de schakt vi måste gräva är så pass stora och djupa.
Arbetet ska vara färdigt den 14 april och Erik Pahlbäck ser i dagsläget ingen orsak till att tidsplanen inte skulle kunna hållas. Förhoppningar finns även om att avstängningen kan hävas tidigare än så.
– Vi följer projektets utveckling dagligen och för en kontinuerlig dialog med entreprenören. Ett orosmoment är dock undanröjt. Den VA-ledning som ligger i marken kunde ha komplicerat arbetet men det visade sig att den inte ligger så nära som vi befarat. Men om vi kan bli färdiga tidigare än den 14 april, det får vi se, det är absolut inget jag kan lova.