Redan 1989 började Åsa Brattlund med sina fältstudier på två muslimskt profilerade grundskolor i Sverige och två i England. I dag disputerar hon med avhandlingen ”What role of God and National Curriculum in School life”. Hennes forskning visar att det finns stora skillnader i hur dessa skolor bedrivs i respektive land.
– Med engelska mått skulle de svenska skolorna med muslimsk profil ses som sekulära. De engelska skolorna skulle å andra sidan inte ens ha fått tillstånd att starta i Sverige eftersom islam integreras i alla aktiviteter på skolan och det står i strid mot läroplanen i Sverige.
Rädsla och fördomar
Att de undersökta skolorna i England ges mer utrymme för det muslimska handlar enligt Åsa Brattlund även om synen på religion.
– I Sverige finns en rädsla för religion. Det finns dessutom många fördomar mot muslimer vilket gör att dessa skolor granskas hårdare än kommunala skolor.
Åsa Brattlund tror att det behövs ett större utbyte mellan de kommunala skolorna och de muslimska skolorna.
– Nackdelen med en muslimsk skola kan vara att eleverna inte får träffa barn med svensk bakgrund. Å andra sidan är det inte säkert att de skulle ha fått det ändå om de bor i en förort med många invandrare.
Läs hela artikeln i fredagens papperstidning.