I Eskilstuna är majoriteten av alla bilresor under 5 kilometer och studier visar att det går fortare att cykla den sträckan än att ta bilen.
– Tar man cykeln kan man dessutom slippa en extra tripp till gymmet den dagen, säger Petter Skarin.
Men än är kommunen inte i mål med att få fler att välja cykel eller kollektivtrafik framför bilen. Färre valde buss och cykel som färdsätt under 2021 samtidigt som fler tog bilen. Antalet bilar i trafik ökade marginellt, från 49 459 år 2020 till 49 779 år 2021 i Eskilstuna enligt myndigheten Trafikanalys. Kommunen tror att en orsak kan vara pandemin men betonar att resultaten "behöver följas noga". På lång sikt är bilåkande inte bra för folkhälsan.
– Ju fler bilar det är i en stad desto större miljöpåverkan med farliga partiklar och högre bullernivåer, vilket vi vet är skadligt, säger Petter Skarin.
Att antalet bilar ökar är samtidigt inget konstigt, menar Petter Skarin utan en naturlig följd när en stad får fler invånare. Det som är viktigt är att göra det enklare att välja andra färdmedel än just bilen. Här arbetar kommunen med att det ska vara enklare att välja andra färdmedel som cykel eller kollektivtrafik.
Målet är att bli en stad där allt finns inom 15 minuters cykelväg ifrån hemmet, säger Petter Skarin. Inspirationen kommer från Paris som blev den första femtonminutersstaden.