"Försöker du nå oss via epost?"
Så inleds ett meddelande som Eskilstuna kommun lagt upp på sin Facebooksida. Kommunen har problem med att svara på mejl ifrån vissa mejldomäner, och det är mejl från några av de allra vanligaste domänerna man nu inte kan svara.
"Vi kan tyvärr inte skicka e-post till vissa domäner, exempelvis hotmail, live, msn och outlook. Det innebär att vi inte kunnat svara på e-post som skickats till oss de senaste dagarna. Vi svarar på e-posten så fort problemet är löst."
– Vi har haft problem med det här tidigare och det är samma sak som hänt nu. Det kommer så kallade phishing-mejl och så klickar någon på länken som skickas med och då drabbas vi av det här, säger Ann Hedlund, enhetschef IT Driftsenheten vid Eskilstuna kommun.
Så sent som i februari hade Eskilstuna kommun liknande problem. Då kunde kommunen inte ta emot mejl från eller skicka mejl till samma domäner som man nu har problem med. Då hade kommunen spärrats av Microsoft då kommunens egna mejladresser kapats och använts för att skicka spam-meddelanden.
Just nu håller man på att försöka lösa problemet som uppstått men också se över hur man kan förebygga så att det inte uppstår igen.
– Vi jobbar långsiktigt med det här, mycket med utbildning till de som använder kommunens mejlsystem. Vi har ju en väldig bredd på våra användare, det är alltifrån skolelever till... ja en väldig bredd. Kanske behöver vi göra ännu mer insatser, säger Ann Hedlund.
Den som behöver komma i kontakt med kommunen och använder någon av de domäner som kommunen ej kan svara till hänvisas nu till andra kontaktvägar. Ett alternativ är att ringa till Eskilstuna direkt på 016-710 10 00 eller skriva till kommunen via Facebooksidan.
"Vår it-avdelning arbetar med att lösa problemet, vi uppdaterar informationen när det är löst."