– Vi förstår ju också mycket väl behovet av övning. Självklart finns det ett behov av det, men vi måste också förhålla oss till det tillstånd som finns, säger Helén Almberg, miljöinspektör vid miljöskyddsenheten vid Eskilstuna kommun.
David Hofmann, vd på Eskilstuna logistik och etablering AB som driver flygplatsen, hoppas fortfarande att övningen ska gå att genomföra.
– Vi får ju förhålla oss till svaret från miljöskyddsenheten och utifrån det titta på hur kan vi kan jobba med alternativa vägar för att komma fram. Försvarsmakten vill ju väldigt gärna genomföra övningen, säger han.
Flygvapnet planerar att genomföra en övning på Eskilstuna flygplats mellan 1 och 6 maj nästa år. Övningens syfte är att Flygvapnets basförband ska få öva sig på klargöring av stridsflygplan och på att upprätta och driva en sidobas. Varje dag kommer upp till åtta JAS 39 Gripenplan att starta och landa.
Nu har miljöskyddsavdelningen gjort en inledande bedömning av anmälan och kommit fram till att det finns en risk för att övningen inte inryms inom ramen för Eskilstuna flygplats nuvarande miljötillstånd. Kommunen anser att det finns ett behov av kompletterande uppgifter om framförallt bullersituationen.
Flygplatsen har ett miljötillstånd från 2006 som uppdaterades 2016.
Tillståndet gäller endast civil flygtrafik, men kommunen bedömer att även stridsflygplan kan få landa och starta där så länge de inte bullrar mer än de civila. Kommunen menar att det underlag som flygplatsen lämnat in om bullersituationen visar att påverkan från de militära rörelserna är större än påverkan från de civila flygrörelserna. Kommunen har jämfört uppgifterna i anmälan med den bullerutredning som utfördes när flygplatsen ansökte om sitt miljötillstånd.
– Det vi kan se när man jämför bullerutredningskartorna är ju att det är en mycket större zon runt flygplatsen som kommer att påverkas av buller i höga nivåer, men de exakta nivåerna framgår inte utan vi ser att det är ett mycket större område och det är många fler människor som påverkas, säger Helén Almberg.
Kommunen pekar på att om bullerpåverkan är större för de militära rörelserna kan övningen bara genomföras om mark- och miljödomstolen först ändrar tillståndet.
– Självklart så får man ju komma in med kompletteringar och vi får göra en slutlig bedömning på det här, men i och med att det finns risk för att dagens tillstånd inte inrymmer den här övningen har vi velat peka på det så att man faktiskt kan gå in och ansöka om en ändring hos den tillståndsprövande myndigheten, säger Helén Almberg.
Det finns exempel på flygplatser som fått tillfälligt ändrade tillstånd och där prövningen gått relativt snabbt. Om det finns behov av att öva med viss regelbundenhet på Eskilstuna flygplats menar kommunen att det också kan vara lämpligt att förbereda en tillståndsansökan för det.
– Vi vill ge flygplatsen och Försvaret möjlighet att snabbt kunna gå in till den tillståndsprövande myndigheten och starta upp en sån process. På så sätt kan det ändå finnas en möjlighet för Försvaret att genomföra den planerade övningen inom önskad tid, säger Helén Almberg.
David Hofmann säger att man kommer att titta på att eventuellt komplettera anmälan eller försöka ansöka hos mark- och miljödomstolen om ett tillstånd för specifikt den här övningen.
– Framför allt är det också viktigt att man tittar på det tillsammans med den som ska genomföra övningen, säger han.