I det aktuella ärendet hade personen i fråga en kontaktperson som slutade vid årsskiftet 2007/2008. Sedan dröjde det nästan tio månader innan en ny åtog sig uppdraget.
Knepig fråga
Åsa Strandberg anser att frågan är knepig.
– Ibland har vi väldiga svårigheter att hitta kontaktpersoner. Även om en viss ersättning utgår är det ett frivilligt uppdrag, alltså inte något man gör som anställd. Dessutom kan det krävas specialkompetens av kontaktpersonen, till exempel att han eller hon kan teckenspråk.
Denna förklaring är inte tillräcklig för länsstyrelsen som menar att tio månader är alldeles för lång tid.
Länsrätten går på samma linje och dömer Eskilstuna kommun att betala en särskild avgift på 20 000 kronor. Ytterligare tre ärenden är aktuella, men har ännu inte avgjorts. Och det kan bli ännu fler.
– Totalt har vi hittills haft 17 ärenden av det här slaget uppe i länsstyrelsen, säger Åsa Strandberg. Och det verkar som om de är beredda att gå till länsrätten i varje enskilt fall.
Eskilstuna kommun är i sin tur beredd att gå vidare. I första hand genom att överklaga till kammarrätten, men även till Regeringsrätten om det blir nödvändigt.
– Det här är ju fortfarande så nytt. Bestämmelserna om att vi kan tvingas betala en straffavgift för att vi inte kunnat verkställa ett beslut om kontaktperson infördes först förra året. Därför känns det angeläget att få en prejudicerande dom.
Minskat väntetiden
Sedan i höstas har kommunen lyckats minska antalet funktionshindrade som väntar på att få en kontaktperson markant. Sista september förra året hade 19 brukare väntat över tre månader. Vid årsskiftet var motsvarande siffra sex brukare.