På Västergatan mellan Årbyrondellen och Nybroplan blir trafiken kanske tydligast lidande vid rusningstrafik. Johan Örn känner mycket väl till problemet, som upprör många bilister på väg in och ut ur stan.
– En del kan ju tycka 'bygg fler körfält för bilen'. Men då får man problemet med 'vart cyklarna ska ta vägen'. Och cykel, buss och gång är faktiskt de yteffektivaste sätten att ta sig fram.
Och för cyklister, fotgängare och även bussresenärer har framkomligheten faktiskt förbättrats längs med Västergatan. Det kan möjligen ses som en uppmuntran att välja bort bilen ibland.
– Det är inte så att det handlar om att ta bort bilen helt. Men vill man åka bil just på fredag eftermiddag så kommer det att bli trångt, säger Johan Örn.
Så det här är något man får lära sig att leva med som bilist, helt enkelt?
– Ja, det tar ju lite längre tid. Det får man vänta sig.
I en undersökning förra året konstaterade kommunen att en resa mellan Årbyrondellen och Nybroplan tar ungefär 90 sekunder kvällstid. Dagtid tar samma resa ytterligare 80 sekunder. Chansen att tiderna kommer att minska är små.
– Stan förväntas ju fortsätta växa, konstaterar Johan Örn.