Kommunens granskning visar: Stödet till elever brister

Det är inte säkert att alla elever som behöver särskilt stöd i grundskolan får det. Det slås fast i Eskilstuna kommuns revisionsrapport från tidigare i år. Förklaringen är bland annat att behoven är större än resurserna.

Stora klasser, trånga lokaler och behov som är större än resurserna är några av faktorerna bakom att elever som behöver särskilt stöd i skolan inte får det, enligt Eskilstuna kommuns revisionsrapport. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Stora klasser, trånga lokaler och behov som är större än resurserna är några av faktorerna bakom att elever som behöver särskilt stöd i skolan inte får det, enligt Eskilstuna kommuns revisionsrapport. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Foto: Jessica Gow/TT

Eskilstuna2021-11-18 14:13

Det är företaget KPMG som på uppdrag av Eskilstuna kommuns revisorer granskat hur grundskolenämnden som huvudman för grundskolan följer skollagens krav i arbetet med elever i behov av särskilt stöd. Rapporten har nu tagit ett varv i det kommunala nämndmaskineriet för att åter landa hos kommunfullmäktige.

Ämnet är ständigt aktuellt, inte minst i kölvattnet av det lärarlarm från en kommunal skola i Eskilstuna som tidningen berättat om i veckan.

Skollagen säger i korta drag att den elev som riskerar att inte nå kunskapskraven ska få hjälp av extra anpassningar och om inte det räcker, särskilt stöd. Det kan finnas många skäl till att en elev behöver särskilt stöd. Elever med diagnos behöver inte per automatik särskilt stöd och det ska inte heller vara så att det krävs en diagnos för att få stödet.

Revisorerna konstaterar att det finns brister i förutsättningar vad gäller insatser inom ramen för särskilt stöd i Eskilstunas skolor: "Vi bedömer att grundskolenämnden genom sin styrning och uppföljning verkar för att barn i behov av särskilt stöd ska få det. Det är emellertid inte säkerställt att alla barn får det", skriver revisorerna. Några av orsakerna som pekas ut är stora klasser och lokalbrist vilket i sin tur "försvårar för insatser på organisations-, grupp- och individnivå".

– En del elever har inte fått det stöd och den support de behöver. Vi jobbar på flera långsiktiga lösningar, bland annat när det gäller lokaler. Det är klart att det blir svårare för en lärare att se varje elev när det är stora klasser, och trånga lokaler ger ingen bra lärmiljö, säger Mikael Edlund (S), ordförande för grundskolenämnden i Eskilstuna.

undefined
Mikael Edlund, (S), är ordförande för grundskolenämnden i Eskilstuna.

Granskningen visar också att resursfördelningen till skolorna inte motsvarar behoven. Förutom skolpeng finns bland annat riktade statsbidrag samt socioekonomisk ersättning till skolorna där hänsyn tas till vårdnadshavarnas utbildningsnivå samt antalet nyanlända. Utifrån de senare kriterierna kan en skola få 28 000 kronor per elev medan en annan får 1 000. Rektorer påpekar, enligt rapporten, att elever kan ha stora behov av stöd oavsett föräldrarnas utbildningsnivå, varför resursfördelningen anses halta.

För elever med mer omfattande behov av stöd finns det så kallade tilläggsbeloppet. Det är rektorn som ansöker om tillägget. Om tillägget inte beviljas ska skolan ändå ge eleven det stöd som behövs inom sina ordinarie ekonomiska ramar.

– Det finns regler kring vad som gäller men det finns också olika tolkningar av hur bedömningarna ska göras. Det är dessutom krångligt när man ska söka. Där hålls det på med förenklingar av systemet så att det inte ska kräva så stora resurser. I år beräknas tilläggsbeloppet öka till 70 miljoner kronor så det har inte dragits ner, säger Edlund.

Revisionen redogör även för grundskoleledningens egen slutsats att det finns brister i likvärdighet mellan och inom skolor, att insatser i form av extra anpassningar och särskilt stöd sätts in sent samt att det finns brister i kompetens hos "en alltför stor andel lärare". Det finns också skillnader i vad föräldrar förväntar sig och de insatser skolan beslutar om.

Flera skolor saknar också kuratorer och psykologer inom elevhälsan vilket ses om ett dilemma i sammanhanget.

– Vi arbetar vidare med det som framkommit i revisionen, säger Mikael Edlund.

Särskilt stöd

"En elevs svårigheter ska i första hand lösas inom ramen för den ledning och stimulans för lärande och personlig utveckling som alla elever ska ges. En elev kan dock behöva ytterligare stöd eller annat stöd än det som ska ges alla elever. Sådant stöd benämns särskilt stöd. Det särskilda stödet kan ersätta annan undervisning eller vara ett komplement till den. Stödinsatsen ska i första hand ges i den gemenskap eller gruppering där eleven normalt ingår."
Källa: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!