Testet inleddes redan i oktober. Då släcktes var tredje lampa på sträckan ned. Enligt kommunens uträkningar skulle de då tjäna 546 kronor på nedsläckningen. Men bara några få veckor efter valde kommunen att släcka samtliga lampor på sträckan efter rekommendation från Trafikverket.
– Vi har omvärldsspanat lite och läst igenom Trafikverkets rekommendationer om belysning och kommit fram till att det är mer trafiksäkert och bättre att släcka allt, sa Daniel Wennersten, områdeschef för stadsmiljön till tidningen då.
Nu har en dryg månad gått sedan beslutet. Under testets första månad har kommunen sparat 4 000 kilowattimmar och omkring 5 000 kronor genom nedsläckningen.
– Testet pågår fortfarande och vi har nu inte satt ett slutdatum utan vi kommer att rulla på vidare över nyår om inget oförutsett händer. Vi tittar även på nya områden, sträckor som tänkbara att släcka ner, säger Daniel Wennersten.
Än är det inte klart vilka områden som står näst på tur, men enligt honom tittar man nu på sträckor som är uppbyggda på ett liknade sätt, det vill säga har en upplyst gång – och cykelbana i anslutning till bilvägen.
Parallellt pågår också ett arbete med att byta ut gatubelysningen i staden mot LED – belysning för att på så sätt spara el.
– Till slut ska all vår belysning vara utbytt till LED. Inför 2023 har vi fått anslag på 15 miljoner till att börja arbetet, säger han.