– Det har väl varit typiskt för ett kvinnojobb att man tänker med hjärtat. Man är snäll, men man kan nog vara lite tuffare när man tar betalt för sina tjänster, säger Ulrika Thomsen som driver en skönhetssalong i Eskilstuna.
De senaste åren har antalet konkurser bland skönhetssalonger ökat. Det rapporterar TT som hänvisar till siffror från SCB. 2020 var konkurserna 49 stycken, både 2021 och 2022 var de 56. Det kan jämföras med 2015 när bara 17 skönhetssalonger gick i konkurs.
Malin Tivlin är ordförande i Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation, SHR. Hon driver även salongen By Lillpiga som hon nyligen flyttade till hemtrakterna i Sundsvall efter 14 år i Eskilstuna. Hon berättar att inga auktoriserade hudterapeuter har gått i konkurs i Eskilstuna.
– I branschen i stort har det varit fler konkurser än tidigare. Skönhetsbranschen är väldigt stor, säger hon.
Vad beror en konkurs på?
– Det är sviterna efter pandemin och att man redan har haft det tufft. Då blir det inte lättare nu med inflation och förhöjda elpriser. Kostnaderna på behandlingsprodukter och allt annat som vi använder går också upp i pris, säger Malin Tivlin.
Hur hanterar man det som företagare?
– Jag kan inte svara för alla, men någonting som vi ser att många medlemmar gör är att man utbildar sig mer. Man lägger om sin verksamhet lite så att man kanske har mer flexibla öppettider för att möta kunders önskemål.
Behöver ni någon hjälp av politikerna?
– Den hjälpen som vi skulle önska att vi hade fått och att vi kan få i framtiden är att hudterapeut blir ett skyddat yrke precis som legitimerad sjuksköterska och läkare, säger Malin Tivlin och fortsätter:
– Det hade nog underlättat väldigt eftersom i dag kan vem som helst kalla sig hudterapeut utan att egentligen ha en utbildning.
Ulrika Thomsen har jobbat som hudterapeut sedan 1993. Hon har sedan 2001 haft den välrenommerade skönhetssalongen Ulrikas hudvård på Kungsgatan i Eskilstuna.
– Det är väl det som också har gjort att jag har överlevt och inte är så känslig tack vare att jag har en kundkrets som har hängt med mig i många år, säger hon.
– Jag har försökt minska ner mina kostnader. Man ligger inte på så stora varulager längre.
– Sedan kan man hoppas att kunder tänker på att om det finns det något märke i stan så kanske de handlar lokalt i stället för på nätet. För det är jättetufft med näthandeln.
Ulrikas försäljning har inte gått ner.
– Jag har färre kunder som spenderar mer pengar per kund.
– När de kommer på sin behandling gör de dyra behandlingar och köper produkter, men de kanske inte springer på stan och småhandlar på samma sätt som tidigare. Det har ju med butiksdöden att göra som får ju effekter för alla – även för mig. Det är mindre folk på stan.
Hon berättar att kunderna har fått kortare framförhållning när de bokar behandlingar.
– Folk är lite mer här och nu. Du vet kanske inte vad nästa elräkning blir eller om du får covid eller hur läget är i världen, säger Ulrika.
Hon tror att branschen kan ha en ljus framtid bara kunderna får upp ögonen för skillnaden mellan auktoriserade hudterapeuter och aktörer som inte är auktoriserade.
– Det är av den enkla anledningen att icke auktoriserade hudterapeuter saknar godkänd yrkesutbildning och har kanske inte behandlingsskadeförsäkring.