Den 24 mars fick Konsumentverket in den första anmälan mot studentkryssningarnas arrangör Fun cruises. Efter att ett par anmälningar till strax dök upp ansåg de att ett tillsynsärende behövde öppnas.
– Då det här har drabbat många studenter och handlar om större summor öppnade vi ett tillsynsärende om återbetalning mot Fun cruises i april i år. Då hette bolaget bakom studentkryssningarna B2 group international AB, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.
I dag heter företaget Studentresor i Sverige AB.
Allt som allt har Konsumentverket fått in sju anmälningar mot Fun cruises i år. På grund av alla anmälningar har myndigheten haft ögonen på bolaget.
– I april skrev vi till Fun cruises att deras resor är paketresor och lyder under paketreselagen. Detta innebär med andra ord att studenterna har rätt till att få tillbaka hela beloppet de har betalat för resan.
Konsumentverket fick i slutet av april svar från de ansvariga studentkryssningsarrangörerna.
– Då företaget delade vår bedömning att det är paketresor skulle de följa paketreselagens bestämmelser och betala tillbaka studenternas pengar. I och med detta avslutade vi ärendet i mitten av maj, förklarar Maja Lindstrand.
Men det slutar inte där. Konsumentverket har haft koll på bolaget sedan dess då det visat sig att Fun cruises har tagit ut en hanteringsavgift för att återbetala studenternas pengar.
– Det här låter givetvis inte heller bra, men vi har inte inlett någon tillsyn på detta, än så länge.
Sju anmälningar har inkommit till Konsumentverket, men betydligt fler har hört av sig till myndighetens vägledande tjänst Hallå konsument.
– 47 personer har kontaktat Hallå konsument, mellan den 1 april och den 23 september, med ärenden gällande Fun cruises.
Hur ska de som fått rätt hos ARN, Allmänna reklamationsnämnden, gå vidare mot Fun cruises?
– Som konsument ska man då kontakta Kronofogden för ett betalningsföreläggande. Det kostar att göra det, men man kan kräva att företaget i så fall ska betala, konstaterar Maja Lindstrand och avslutar:
– Man kan också ansöka om ett KO-biträde, på Konsumentverkets webbsida, som kan gå in som jurist i fallet. Men det är mycket ovanligt att det beviljas.