– Det stämmer att vi har haft att göra med företaget Gravskötsel och omvårdnad i Sverige. Det har kommit in mängder av anmälningar mot det här bolaget genom åren.
Det säger Daniel Eliasson som är jurist på Konsumentverket.
Sedan 2019 har omkring 240 anmälningar mot bolaget kommit in till myndigheten vilket resulterat i två tillsynsärenden.
– Ett ärende hade vi 2019 och där ansåg vi att det saknades tydlig information om avsändare och att det inte framgick på kuvertet att det var reklam bland annat. Det kunde helt enkelt misstas för att vara någonting annat, att det inte var tydligt vem det kom ifrån.
Det andra tillsynsärendet skedde förra året.
– Det handlade om ångerrätten och att de inte lämnade tydlig information och att det inte lämnades någon ångerblankett. Och även då om ytterkuverten, att det tydligt behöver framgå vem det kommer ifrån.
Dock är det få av de som anmält till Konsumentverket som faktiskt har blivit lurade av erbjudandet om gravskötsel.
– I stort sett alla som skickar in anmälningar till oss har förstått att det är ett erbjudande och att de inte måste betala. Men de tycker ändå att det är oetiskt och olämpligt att göra såna här utskick. De tycker att det är för likt det som brukar komma från kyrkogårdsförvaltningen, säger Daniel Eliasson.
Vilket är precis det som har hänt i Eskilstuna. Här har kyrkogårdsförvaltningen blivit kontaktade av en rad gravrättsägare som undrat om fakturorna kommit från dem. Och av den anledningen har man gått ut med en varning för falska fakturor. Daniel Eliasson vill dock inte kommentera valet att gå ut med en varning, det är nämligen inte Konsumentverkets roll att bedöma.
Här handlar det snarare om att den kan upplevas vilseledande?
– Ja precis, det är den bedömningen vi har att göra. Det är viktigt att det tydligt framgår att det är ett erbjudande som är frivilligt att anta och det är också viktigt att det tydligt framgår vem det kommer ifrån. Det var därför vi var så noga med just ytterkuvertet. Om det är tydligt för den som tar emot kuvertet att det här bara är ett erbjudande så är det fritt fram att bara slänga kuvertet, man behöver inte ens öppna det.
Har era tillsynsärenden gjort att utformningen har justerats?
– Ja, vi har definitivt sett ändringar efter våra tillsynsärenden. Men det är ju också så att bara för att vi har avslutat ett ärende så betyder inte det att vi är förhindrade att öppna ett nytt tillsynsärende.
Vad ska man göra om man får en sån här faktura och tycker att den är vilseledande?
– Då ska man såklart anmäla till oss på Konsumentverket. Det är jättebra att vi får in information från konsumenter, det underlättar för oss i vår bevakning av vilka marknadsföringsåtgärder som bland annat det här företaget använder sig av.
Om man har råkat betala den här fakturan i tron av att det är ens vanliga faktura, hur ska man gå till väga då?
– Då kan man utnyttja sin lagstadgade ångerrätt. Det man gör då är att skicka ett skriftligt meddelande till företaget och säga att man ångrar sig. Man har 14 dagars ångerrätt, egentligen från det att avtalet ingås. Men om det är så att man får ofullständig information om ångerrätten då har man upp till ett år extra på sig att ångra sig. Så det finns en bra möjlighet att nyttja ångerrätten.