Många bilister i Eskilstuna struntar i stopplikten

Den röda åttkantiga skylten med texten "STOP" hjälper inte alltid för att få trafikanter att stanna i korsningar. En ny undersökning visar exakt hur många som struntar i stopplikten i Eskilstuna.

Buss- och lastbilschaufförer sköter sig, men många bilister struntar i att stanna vid stoppskylten. Just här, i korsningen Kyrkogatan-Gillbergavägen, är det ofta så mycket trafik att man tvingas stanna ändå.

Buss- och lastbilschaufförer sköter sig, men många bilister struntar i att stanna vid stoppskylten. Just här, i korsningen Kyrkogatan-Gillbergavägen, är det ofta så mycket trafik att man tvingas stanna ändå.

Foto: Rebecka Jonsson

Eskilstuna2022-12-16 10:46

Två personer satt gömda i en bil, utrustade med penna och block. Alla trafikanter som passerade korsningen intill räknades. Stod hjulen verkligen helt stilla innan fordonet svängde ut?

– Man får inte sitta för långt bort, då ser man inte.

Det säger Lars Andersson, ordförande i Riksförbundet M Sveriges lokalavdelning för Eskilstuna/Strängnäs. Han och hans kolleger har räknat hur många trafikanter som stannar i korsningar med stopplikt – och hur många som struntar i det.

undefined
Lars Andersson är ordförande för Riksförbundet M Sveriges lokalavdelning Eskilstuna/Strängnäs.

Resultatet visar att var femte trafikant i Eskilstuna ignorerar stopplikten. Det innebär 20 procent – rikssiffran ligger på 33 procent. Betydligt bättre i Eskilstuna alltså.

– Siffran är ändå lite för hög, men jag tycker generellt att bilisterna i Eskilstuna sköter sig ganska bra, säger Lars Andersson.

I Eskilstuna inspekterades två korsningar: Utfarten från Rosenforsvägen till Skogstorpsvägen vid Alfa Laval i Skogstorp och utfarten från Kyrkogatan till Gillbergavägen vid Stålforsbron.

I Skogstorpskorsningen skulle Lars Andersson personligen hellre se väjningsplikt.

– Jag är emot stopplikt i vissa korsningar. När man stannar vid Alfa Laval och det är lite halt går det mycket saktare att komma ut på vägen än om man fick rulla.

I landet som helhet konstaterar M Sverige att de som syndar mest vid stopplikten är cyklister och elsparkcyklister. I Eskilstuna passerade inga sådana i de kontrollerade korsningarna.

– Det problemet är nog större i centrala korsningar. Vi kanske gör kontroller specifikt av cyklister och elsparkcyklar framöver. Där verkar det vara si och så med trafikkunskaperna. Många cyklister tror exempelvis att de har företräde på övergångsställen, säger Lars Andersson.

I stället var det privatbilisterna som var sämst på att åtlyda stopplikten i Eskilstuna. Ingen av de 16 bussar och 11 lastbilar som passerade rapporterades, medan 77 bilister av 351 (22 procent) svängde ut utan att stanna.

undefined
Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, kommenterar undersökningen:

– Att inte stanna vid stopp är en mycket viktig trafiksäkerhetsfråga och det är oroväckande att så många inte respekterar stopplikten. Stoppskyltarna sitter där av en god anledning. Förutom risk för att man själv eller andra utsätts för fara så handlar detta om en trafikförseelse där bötesbeloppet är 2 500 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!