– Vi får vänja oss vid att priserna kommer öka mer än vi har sett de senaste decennierna, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.
Sen kriget inleddes har vetepriset gått upp runt 22 procent och framöver väntas en prisökning på de flesta spannmålsrelaterade produkter.
– Det hänger ihop med att Ukraina och Ryssland är jättestora exportörer av vete på världsmarknaden. Då är man orolig att exporten ska påverkas och tar därför ut det i ökade kostnader, säger Carl Eckerdal och nämner osäkerheten kring det internationella transportsystemet och flygförbudet mot Ryssland.
Således kan priset på produkter som mjöl, bröd och bakverk komma att stiga. Samtidigt ökar efterfrågan på komplement till vetet, som majs och sojabönor, vilket gör att även priset på dem stiger.
Om kostnadstrycket håller i sig väntar dyrare veckohandlingar framöver. Det menar Henrik Julin, vd för producentjätten Orkla Foods Sverige med varumärken som Felix, Abba och Bob.
– För svenska konsumenter kan det bli upp emot tvåsiffrigt högre matpriser procentuellt om ett halvår, om än olika mycket på olika varor. De råvaruprisuppgångar som vi ser nu till följd av Ukrainakrisen får genomslag i butiker först efter sommaren, säger han i en intervju med Dagens Nyheter.
– Vi hoppas att något mirakel kan inträffa i Ukraina och att det här inte blir bestående konstandsnivåer, säger Carl Eckerdal.
Redan i januari låg inflationen på livsmedel på 1,9 procent, vilket är strax över årsgenomsnittet under 2000-talet på 1,7 procent. Det beror på ökade leveranskostnader i kölvattnet av stigande el- och drivmedelspriser.
– Situationen var ansträngd redan innan kriget, och det har fortfarande inte märkts särskilt mycket i butikerna, säger Carl Eckerdal och tillägger:
– Det är inte dagens spotpriser som vi ser resultatet av i butik just nu, utan det är eftersläp av höstens ökningar på förpackningar, el och transporter.
Bland tropiskt frukt och grönt har priset på småcitrus ökat med 19 procent och från fiskdisken – färsk lax med 17 procent jämfört med januari i fjol. Samtidigt kommer larm om ett skyhögt pris på hallon som får företag att dra in på tillverkningen av glass med just den smaken.
Dessutom har svenskarnas basdryck – kaffet – stigit med 13 procent.
– Det har gått upp 14 kronor per kilo, men vi säljer mycket kaffe ändå. Är man kaffedrickare så är man, säger Anna Nagrell, butikschef på Coop Sveaplan.
I butikerna har kunderna märkt av prisskillnaden. Fembarnspappan Johan Gustafsson, 35, tycker att brödet har blivit dyrare, liksom mycket annat.
– Smöret har också blivit jäkligt dyrt. Det är vanligt att priset höjs, men vissa varor har stuckit i väg.
För att minska priset på varorna i kundvagnen väljer han gärna större förpackningar med exempelvis blöjor och på söndagar läser han reklambladen för att hitta de lägsta priserna.
Thunchanok Toivanen, 44, letar också efter varor med extrapris. Vi träffar henne på Willys med dottern Nikki, 6.
– Vi ser också till att köpa det vi behöver och inte ta onödiga saker, så att man inte behöver kasta någon mat om man inte hinner äta upp det.
Att köpa efter säsong och tillreda maten själv är sparråd från Carl Eckerdal.
– I några enskilda månader kommer priset att öka en hel del, men då får man påminna sig om hur gynnsam utvecklingen varit de senaste åren, avslutar han.