Kritik mot färdtjänsten bäddar för ny organisation

Stadsbyggnadsnämnden vill inte förlänga avtalet med Samres. I stället vill man att beställningscentralen bedrivs i offentlig regi. Det beslutade nämnden vid sitt senaste sammanträde.

Eskilstuna2014-04-22 05:30

I dag ingår Eskilstuna kommun i en sörmländsk samverkan där Sörmlands kollektivtrafikmyndighet tecknar överenskommelser med länets samtliga kommuner. Men nu överväger kommunen att själv ta över ansvaret för upphandlingen av transportörer.

Orsaken är den massiva kritiken mot färdtjänst och särskoleskjutsar, bland annat framförd i insändare och intervjuer i Eskilstuna-Kuriren.

Till stöd har kommunen nu också en enkät som gjorts bland brukarna. Man understryker visserligen att enkäten inte är statistiskt säkerställd utan bara ska ses som en bild över hur nöjda eller missnöjda de resande är, men tendensen är tydlig. Det finns ett stort missnöje med dagens färdtjänst och det gäller alltifrån hur samtalen tas emot i beställningscentralen till färdväg och om förarna håller tiden.

När det gäller kritiken mot beställningscentralen, där 56 procent av de svarande var missnöjda eller till och med mycket missnöjda, handlar mycket om bristande kommunikationen. De resande har svårt att göra sig förstådda och är osäkra på om telefonisten uppfattat rätt. Många menar att de vill ha en mer närbelägen beställningscentral istället för i dag där telefonisterna sitter i Estland, Moldavien eller Senegal.

Många är också missnöjda med att den beställda bilen inte kommer i tid, eller ibland inte dyker upp alls. Att inte kunna lita på att man hinner i tid dit man ska skapar oro och stress, heter det.

När det gäller bemötande är resenärerna delade i sin uppfattning. En del chaufförer är trevliga i sitt bemötande, men det finns också otrevliga attityder och okunskap om funktionshindrade. En som svarat på enkäten uttrycker det så här:

"Chaufförerna måste ha en förståelse för människor med olika funktionshinder. Jag har mött chaufförer som varit oroliga och till och med rädda för mitt barn":

Slutligen finns det synpunkter på trafiksäkerheten och chaufförernas sätt att köra bil. Resenärerna tycker att chauffören kör för fort eller har uppmärksamheten på annat än körningen

Avtalet för de transportörer som i dag kör färdtjänst och särskoleskjuts löper ut 31 december 2014, medan avtalet med beställningscentralen gäller till och med 31 januari 2016.

Vad som händer därefter är en öppen fråga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!