Kritiken mot onlinepizza.se sprider sig

Allt fler pizzerior kritiserar onlinepizza.se för att ta för mycket provision för sin hemkörningstjänst. – Det känns som att man jobbar gratis, säger en restaurangchef i Eskilstuna

Eskilstuna2015-09-15 22:00

Kritiken mot hemkörningstjänsten onlinepizza.se växer. Tjänsten där hungriga kan se vilka restauranger som finns i närområdet och därefter göra sin pizzabeställning. I Västerås gick 18 pizzerior samman och startade sin egen hemkörningstjänst då de tyckte att onlinepizza.se tog för mycket betalt.

Nu har ilskan även börjat växa i Eskilstuna. Till och med bland de pizzerior som ligger i toppen på beställartjänstens hemsida finns ett missnöje över att onlinepizza.se tar ut för mycket i provision.

– Om vi säljer för 100 000 så tar de 13 000 för själva tjänsten, lägg sedan till körningar, personalkostnader och den tid som går åt. Det har blivit för dyrt och det är inte värt det, säger Pierre Kalous, restaurangchef på pizzeria Pepperoni, som är en av de ägare som Eskilstuna-Kuriren pratat med.

Restaurangägarna har tidigare betalat 9,5 procent i provision för tjänsten men nu ligger den på 13 procent i provision och det är för mycket, enligt dem. De menar också att onlinepizza.se har höjt provisionen utan förvarning, något som företaget dementerar.

– Det stämmer inte alls, vi har både skickat information skriftligt och via vår orderterminal. Att vi tar betalt för att vi ordnar fler ordrar till restaurangerna är inget konstigt. Dessutom är 13 procent fortfarande en låg provision, säger vd för onlinepizza.se, Anders Signell.

På Pizzeria Pepperoni i Eskilstuna överväger ansvariga att säga upp tjänsten eftersom det kostar mer än det smakar.

– Jag tror att onlinekunderna kommer att försvinna men jag kan leva på mina stamkunder som kommer till restaurangen. Det är inte värt slitet som tjänsten innebär. Det känns som att man jobbar gratis, säger Pierre Kalous.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om