Kritiserad p-plats kan få ny lösning

Det kan finnas alternativ till den kritiserade tänkta parkeringsplatsen intill Torshälla kanal. Det säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Sarita Hotti (S) efter att detaljplanen för det planerade nya bostadsområdet vid Hammarbyvägen antogs på måndagen.

K-fast räknar med att bygga 46 lägenheter på det som i dag är en parkeringsplats mellan Hammarbyvägen och Edvardslundsgatan. Detaljplanen för området har antagits av stadsbyggnadsnämnden.

K-fast räknar med att bygga 46 lägenheter på det som i dag är en parkeringsplats mellan Hammarbyvägen och Edvardslundsgatan. Detaljplanen för området har antagits av stadsbyggnadsnämnden.

Foto: Lars Skärlund/K-fast/GKAK

Eskilstuna2020-12-15 16:30

På området mellan Edvardslundsgatan och Hammarbyvägen i Torshälla där det i dag är en stor parkeringsplats ska Eskilstuna Kommunfastigheter bygga nya bostäder. Detaljplanearbetet har pågått i flera år men under måndagen kunde stadsbyggnadsnämnden slutligen anta planen. 

De 46 lägenheter som K-fast ska uppföra är fördelade på tre huskroppar i tre till fyra våningar. Den högsta byggnaden ligger närmast Spångagården och är tänkt att utgöra ett slags blickfång, en startmarkering av Torshälla som stad från det östra hållet.

En av knäckfrågorna har varit hur man ska lösa problemet med parkeringsplatser, både de som försvinner och de som behövs för de tillkommande hyresgästernas behov. 

K-fast har fått bygglov för att anlägga 37 parkeringsplatser intill kanalen som en del av lösningen. Placeringen vid det som i dag är ett grönområde har dock fått många närboende att reagera. En gemensam överklagan har lämnats in av boende på Kanalgatan.

– Vi vet att det varit många synpunkter på det men parkeringen är inte en fråga som regleras i detaljplanen. Däremot är det något som vi får titta på i samband med bygglovet där vi kommer att ha en fortsatt dialog, säger Sarita Hotti som gläds över att det kan byggas fler bostäder.

– Det känns jättebra, det behövs verkligen i Torshälla. De lediga lägenheter som finns försvinner direkt.

När bygget kan komma igång, förutsatt att detaljplanen inte överklagas, är inte bestämt.

– Någon tid för byggstart är inte satt, det är en del frågor vi behöver titta på, inte minst för att få en bra ekonomi i projektet, säger Henrik Sjölund, bygg- och fastighetsutvecklingschef på K-fast.

Utgångspunkten vad gäller parkeringsfrågan är att man ska skapa tillräckligt många platser för att kunna täcka det behov som finns.

– Vi måste väga för- och nackdelar mot varandra och ett spår är att fullborda de planer som finns i bygglovsansökan. Men vi har inte låst oss och låter nu en konsult titta på flera alternativ. Hittar vi en lösning som gör att vi kan kompensera för de 37 platserna invid kanalen så kan det vara en väg framåt. Ett av alternativen ligger dock på kuperad mark och där blir det väldigt kostsamt att anlägga en parkeringsyta. Så vi måste se på helheten, säger Henrik Sjölund.

Karta: Hammarbyvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!