Det var i september förra året som Kjell Rännar i Solvik utanför Eskilstuna bestämde sig för att byta in sin bil mot en ny. Enligt avtalet skulle Kjell betala 908 kronor i månaden.Men enligt bilföretaget skulle Kjell betala månadsvis 1976 kronor.
– Jag vill göra rätt för mig så jag betalade i åtta månader de 1 900 kronorna, men jag gjorde det under protest, säger Kjell Rännar. Det finns enligt bilfirman ett muntligt avtal mellan kund och säljare, men säljaren missade att ange det högre beloppet. Efter ha anmält ärendet till Allmänna rekommendationsnämnden valde företaget att ersätta Kjell för de åtta månaderna. Men en dag får Kjell hem en avi på 71 000 kronor. Det handlar om mellanskillnaden för den bil Kjell bytte in.
– När det gäller restskulden konstaterar vi att kunden måste betala sin skuld på dryga 70 000 kronor. Men om säljaren åter anmäler till ARN och nämnden ger honom rätt kommer vi att följa det beslutet, säger marknadschefen för bilföretaget.
ARN säger att köparen inte stå till svars för motpartens felberäkningar.
– Vi anser att kunden inte kunde ha förstått de misstag som gjorts av säljare, säger områdesansvarig Karin Blomsterberg.
Men i beslutet finns inga uppgifter om att kunden skulle ha fått hem en faktura.
– Därmed har man som säljare inte brutit mot ARN:s beslut, menar Karin Blomsterberg.
Kjell Rännar planerar att framöver åter anmäla firman till ARN.