Kund vinner strid om bil med fel

Bilen såldes som felfri. När köparen tre veckor senare lämnade in den till kontroll visade den sig ha flera fel.Nu kräver ARN att Nordslingan Bil åtgärdar fel för över hundra tusen kronor.

Eskilstuna2015-04-21 05:00

För ett år sedan köpte mannen från Haninge en Audi R8 på Nordslingan bil i Eskilstuna. Bilen var enligt säljaren felfri, vilket framgick av checklistan vid försäljningen.

När köparen kort därefter gjorde en egen kontroll hos Audi visade sig bilen ha flera fel, däribland glapp i nedre kulleden på höger och vänster sida baktill och oljud från stötdämparen.

Enligt köparens anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har säljaren varken erbjudit honom att kontrollera bilen eller avhjälpa felen. Han ska heller inte ha blivit erbjuden någon lånebil.

Enligt ARN bär säljaren ansvaret för fel som uppenbarar sig inom sex månader efter köp – om inte motsatsen bevisas. Nu rekommenderar de att Nordslingan åtgärdar felen för över hundra tusen kronor.

När Eskilstuna-Kuriren når Johan Oscarsson på Nordslingan Bil berättar han att han talat med kunden och att de är överens.

– Bilen har lämnats in hos en oberoende part som ska bedöma den. Sen ska den tas hit och det som behöver åtgärdas ska åtgärdas här.

Att det handlar om en sportbil som varit avställd under vintern gör det lite speciellt, säger han.

– Det var svårt för oss att bilda oss en uppfattning om en bil som fanns i Stockholm. Vi försökte få honom att komma hit.

De fel som konstaterats är, enligt honom, lite av en bedömningssak, dessutom var bilen nybesiktigad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om