Kunder blev lurade: "Betalade för att jag var rädd"

Metoderna att locka in kunder till Euronics butik i Eskilstuna har väckt starka reaktioner från konsumentvägledarna i Eskilstuna. Hannele Katz, 69 år, beskriver hur det känns att få abonnemang som hon egentligen inte förstod. "Jag betalade för att jag var rädd", säger hon.

Euronics butik på Fristadstorget i Eskilstuna har fått väldig hård kritik från konsumentvägledarna för de affärsmetoder de har använt med att locka in kunder i butiken.

Euronics butik på Fristadstorget i Eskilstuna har fått väldig hård kritik från konsumentvägledarna för de affärsmetoder de har använt med att locka in kunder i butiken.

Foto: Lars Skärlund

Eskilstuna2021-03-11 11:50

– Jag anser det vara gränsfall till försök till bedrägeri. Konsumenten tror sig ha tecknat ett avtal, men som är fler. Dessutom har de här personerna inte blivit upplysta om ångerrätten, säger Laila-Marit Sandberg konsumentvägledare på Eskilstuna kommun.

14 dagars ångerrätt gäller om du blir kontaktad utanför lokalen och sedan genomför ett köp, lämnas inte den informationen förlängs ångerrätten med upp till ett år.

– De ärenden som har kommit till oss från det här butiken gäller ofta ganska aggressiva affärsmetoder. Om man tittar på lagstiftningen måste man säkerställa att kunden förstår och när man signerar ett kontrakt ska man också få se vad kostnaderna blir, säger Laila-Marit.

En av kunderna är Hannele Katz, 69 år.

– Jag blev kontaktad av en försäljare på Fristadstorget när jag var ute med en kompis i september förra året. Jag frågade hur man blir digital och trodde bara han skulle visa mig hur det fungerar, berättar Hannele Katz.

Hon ombads att ta fram sin legitimation och helt plötsligt var tre nya abonnemang tecknade i hennes namn.

– Jag fick två buntar papper som jag skrev på. Det var abonnemang på tre olika tv-kanaler, han påstod att det skulle bli mycket billigare. Jag visste inte ens vad det var och tv hade jag sen tidigare från en annan leverantör.

Dagen därpå gick Hannele tillbaka till Euronics för att ångra sitt köp, men då fick höra att det inte var möjligt. Sedan började räkningarna trilla in.

– Jag betalade över 5 000 kronor av rädsla de månader som följde för att inte hamna hos något inkassobolag eller kronofogden, säger hon.

Men i slutet av december 2020 fick hon nog och gjorde en polisanmälan. Men den lades ner och ledde ingenstans, då vände hon sig konsumentrådgivarna på kommunen. Då kom vändningen.

– Jag fick uppmaningen att inte betala någon mer räkning och med deras hjälp har jag nu fått tillbaka 3 800 kronor och abonnemangen är annullerade.

En liknande historia berättar Yvonne Espelund som är god man åt en person i Eskilstuna.

– Han blev övertalad att komma med in i butiken när han var på väg till bussen och gick över Fristadstorget. Inne i butiken presenterades han för ett nytt abonnemang som säljaren tyckte var bra. Trots att han berättade att han hade en god man och var osäker på vad han fick göra lät de honom teckna ett nytt med en ny operatör som skulle kosta honom 16 752 kronor över två år. Ett abonnemang som han dessutom inte hade någon användning av, säger Yvonne Espelund.

– Det finns en avtalslag som skyddar personer som på något sätt har svårt att stå emot olika affärsmetoder och den lagen säger att om någon har begagnat sig av annans oförstånd eller beroendeställning så blir avtalet ogiltigt, förklarar Yvonne.

Trots detta annullerades inte avtalet förrän kontakten togs med konsumentvägledarna i Eskilstuna.

Är det här en försäljningmetod som du som butikschef på Euronics tycker är okej?

– Nej, i samtliga fall har det handlat om en enskild säljare som nu är uppsagd. Jag har haft samtal med alla i personalen om att vi ska sluta med att dra in kunder i butiken. Vi ska också ge tydligare information och alla kunder ska få mitt direktnummer om de har några frågor eller klagomål, säger Hana Said.

– Det kommer att ske stora förändringar nu, säger han.

Ångerrätt

Ångerrätt är en lagstadgad rättighet som innebär att du har 14 dagar på dig att ångra ett köp, beroende på hur du gjorde köpet. Ångerrätten gäller både varor och tjänster. Informationen gäller köp inom hela EU, Norge, Island och Storbritannien.

Källa: Hallå konsument

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!