Efter Ikeas prishöjning – ingen kontring av Biltema

Under onsdagen meddelade Ikea att varuhuset höjer priset på varmkorv från fem till sju kronor. Eskilstunaborna kan dock vara lugna – någon prishöjning på Biltemas varmkorv kommer inte att göras. "Den är en del av vår identitet, det ska extremt mycket till om vi ska röra prisbilden på den" säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema Sverige.

Tilde Ekholm jobbar på Biltemas café i Eskilstuna och säljer flera varmkorvar om dagen.

Tilde Ekholm jobbar på Biltemas café i Eskilstuna och säljer flera varmkorvar om dagen.

Foto: Fanny Juhlin

Eskilstuna2022-09-14 16:52

Under onsdagen kom Ikea med beskedet: priset på varuhusets varmkorv höjs. Sedan 1995 har varmkorvsfavoriten kostat fem kronor men höjs nu istället till sju.

Alla korvälskare i Eskilstuna kan dock vara lugna än så länge.

Priset på Biltemas berömda varmkorv kommer inte att höjas.

– Nej, vi rör inte vår Biltema-korv i dagsläget, det är vår klassiker, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema Sverige.

undefined
Biltema-korven kommer fortsatt att kosta fem kronor.

– Vi ser helheten på hela vårt cafésortiment, det finns andra produkter som kommer att få röra på sig först innan vi överhuvudtaget reflekterar över att höja korven. Sedan får vi se om det blir kris och panik längre fram men just nu ser vi inte behovet av det.

Ett glädjande besked för Eskilstunaborna som fortsatt kan äta varmkorv på Biltema för fem kronor framöver.

– Den är en del av vår identitet, det ska extremt mycket till om vi ska röra prisbilden på den, säger Johan Gerdevåg.

undefined
Ulf Lofjell besöker Biltema nästan varje dag och ibland köper han en Biltema-korv.

På Biltema i Eskilstuna står bland annat Tilde Ekholm i kassan. Hon säljer flera Biltema-korvar om dagen, däribland till Ulf Lofjell, som besöker varuhusets café nästan varje dag.

– Det är bra att priset inte höjs, den är god. Jag är här nästan varje dag och ibland tar jag korven, eventuellt raggmunk också, säger han.

Att Ikea väljer att höja priset på sina varmkorvar är enligt dem en följd av en strategi de arbetat med under en längre tid.

– Samtidigt som vi höjer priset på den vanliga varmkorven från 5 till 7 kronor så sänker vi priset på den vegetariska korven från 10 till 5 kronor, berättar Ikeas pressansvarige Mattias Hennius. Det ingår i vår strategi att växtbaserade alternativ ska ha ett lägre pris än de köttbaserade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!