I dag samlas förskollärare, barnskötare, chefer och studenter inom branschen för en fortbildningsdag då de ska diskutera genus och att vara man i förskolan.
Det är nätverket Män i förskolan som arrangerar. Nätverkets mål är att få fler män att utbilda sig till förskollärare och stanna kvar inom yrket.
Forskning visar enligt nätverket, att många män inom yrket funderar på att byta karriär. I dag är endast kring 3 procent av all personal inom kommunala förskolor män. Det går att ändra på lång sikt, tror Gustaf Svensson förskollärare och språkrör för nätverket.
Men inte genom att lyfta upp manliga pedagoger som något speciellt och spännande. Nyckeln är i stället att på ett naturligt sätt visa vilka det är som jobbar inom yrket, tror Gustaf Svensson.
– Utan att skrika ut att det är en man, säger han.
Det gäller också att bryta normerna för vad som är kvinnligt och manligt. Och det gör man bland annat genom att diskutera och reflektera tillsammans på en utbildningsdag.
– Vi måste själva granska våra verksamheter också för att se vilka signaler vi skickar ut. Hur pratar vi med barnen? Vilka aktiviteter erbjuder vi? Hur agerar vi?, förklarar Gustaf Svensson
Anledningen till att det är så få män som jobbar inom förskolan är just normer och värderingar, tror Gustaf Svensson.
– Det gör att många killar inte ens kan föreställa sig att de kan arbeta inom förskola. Det gällde även mig innan jag fick barn, men då insåg jag verkligen vilka möjligheter det gav.
Fördomar och stereotyper som finns i dag om kvinnligt och manligt sätter också krokben för de män som jobbar inom förskolan.
– Professionellt kan det röra sig om att man som ung kille får förväntningar på sig, från både personal, barn och föräldrar. Ofta har jag och fler med mig fått höra att det är kul att det kommer en kille, för grabbarna vill så gärna spela fotboll! Men det kanske inte alls var min målsättning då jag gick till jobbet.
Vad mer behöver göras för att jämna ut könsfördelningen inom förskolan tror du?
– Att vi blir bättre på att marknadsföra yrket. Förskolan har förändrats så mycket under de senaste decennierna, få vet vad vi egentligen gör och hur mycket lärare vi faktiskt är.