– Det här är den bästa lösningen vi kunde få just nu, säger Sören Axelsson.
Upprinnelsen till det som offentliggjordes under tisdagen är att mediekoncernen Stampen tagit initiativ till en försäljning av gratistidningarna Mitt i, som finns i Stockholmsområdet. Ny ägare blir riskkapitalbolaget Segulah.
Mitt i-tidningarna ägs av Liberala tidningar i Mellansverige AB, där Stampen har 55 procent av aktierna. Resterande ägs av Eskilstuna-Kuriren och tidningskoncernen Mittmedia. Kuriren med 20 procent och Mittmedia med 25 procent.
– Stampen har känt att de måste avyttra, inte för att de vill utan för att de måste, säger Sören Axelsson.
I samband med att försäljningen stod klar offentliggjordes också en annan förändring. En delning av den gemensamma koncernen Liberala tidningar i Mellansverige AB ska ske.
Dotterbolaget Promedia, som har tidningsverksamheten, ska nu helt ägas av Eskilstuna-Kuriren och Mittmedia, medan tryckeriverksamheten går till Stampen.
För Eskilstuna-Kuriren innebär detta, enligt Sören Axelsson, en helt annan kontroll. Tidigare har allt styrts av Stampen.
– Eskilstuna-Kuriren har stora värden som ligger låsta här, som vi tidigare haft mycket svårt att styra över. Nu kommer det att bli enklare för oss.
Vilka summor är det vi pratar om?
– Liberala tidningar i Mellansverige är värderat till kring miljarden och Eskilstuna-Kuriren har 20 procent.
Enligt Sören Axelsson kommer affären inte påverka Eskilstuna-Kuriren och dess anställda.
– För Promedias del kommer skillnaden bli att de får två ägare som är stiftelseägda, och bara syftar till att ge ut tidningar och säkra själva utgivningen av tidningen.
I Promedia ingår ett flertal tidningar i Mellansverige, VLT och Nerikes Allehanda är de största.
– Vi ser möjligheter rent geografiskt i och med att Promedia är placerade precis mitt emellan oss och Mittmedia, säger Sören Axelsson.
– Som jag ser det kommer en helt ny plattform att bildas, och vi kommer kunna föra helt andra diskussioner än tidigare.
Samverkansvinsterna som Sören Axelsson ser ligger framför allt kring tekniska lösningar och att utbyta erfarenheter med varandra.
– Vi har ingen plan på att minska antalet tjänster, men det beror ju helt på hur duktiga vi är på våra marknader.
Exakt hur uppdelningen kommer ske är ännu inte klart, men avsikten är att den ska vara klar 30 november.
Mittmedias koncernchef Thomas Peterssohn kommenterar affären såhär till tidningen Resumé:
– Treägarmodellen har inte fungerat historiskt. Jag är otroligt glad att vi nått en överenskommelse med Stampen.