Matkommunikationsbyrån Foods and friends har för femte året i rad gjort en kartläggning av svenskarnas matvanor och matbeteenden.
– Vi gör den för att skaffa oss kunskap och insikter kring hur svensken tänker kring mat, säger byråchefen Pontus Dahlström.
1 018 personer i ett representativt urval i åldrarna 15-74 år har varat på frågor om attityder och vanor kring mat och måltider.
Matrapporten 2016 visar att svenskarna helst vill äta kyckling till middag på vardagskvällar. 11,4 procent av vardagsrätterna består av kyckling.
– Det har att göra med dels ett perspektiv för dig själv och för själva miljön, men också att kyckling kan du sätta din egen smakprägel på. Det är ett väldigt varierbart kött, säger Pontus Dahlström.
Per Eriksson är butikschef för Willys på Kungsgatan i Eskilstuna. Han berättar att försäljningen av kyckling har ökat stadigt under flera års tid. Orsakerna är flera.
– Framför allt att det är ett klimatsmartare kött gentemot nötkött och griskött. Sedan tror jag det kan finnas en anledning i att kyckling är ett ganska hälsosamt nyttigt kött också. Det är låg fetthalt. Du kan använda kyckling till väldigt många olika rätter.
Sedan undersökningarna startade 2012 och fram till förra året var spagetti och köttfärssås den största maträtten på vardagar. I år åker dock spagetti och köttfärssås ner på andra plats och ersätts i toppen av kyckling. Spagetti och köttfärssås har minskat stadigt från 18,6 procent 2012 till 9,8 procent i år.
En annan förändring är att vegetariskt har tagit sig in på tio i topp-listan för både vardagsmat och helgmat.
– Det är ett stort paradigmskifte. Det är spännande. Vi har sett tendenserna tidigare under åren. Vegetariskt har bubblat längre ner på listan. Det har varit på väg uppåt, men att det skulle få ett så starkt genomslag i år tycker jag är spännande, säger Pontus Dahlström på Food and friends.
Han menar att det i dag är en statusmarkör att äta hållbart.
– Det ligger mycket kompetens bakom att laga spännande och bra vegetariska rätter.
Per Eriksson på Willys har märkt av en ökat försäljning av vegetariskt. Sortimentet består bland annat av vegetariska korvar och biffar.
– Vad som ligger bakom tror jag också är medvetna val hos konsumenter, att många tänker klimatmässigt och hälsomässigt.