Kyrkan i Eskilstuna varnar för falska fakturor

Plötsligt började det komma in frågor till kyrkogårdsförvaltningen i Eskilstuna. Låg de bakom fakturorna som skickats ut? Nu har Svenska kyrkan i Eskilstuna gått ut med en varning.

Daniel Sandberg är chef för begravningsverksamheten i Eskilstuna. De senaste veckorna har han uppmärksammats på att gravrättsinnehavare i Eskilstuna fått fakturor skickade till sig som de trott kommit från kyrkogårdsförvaltningen. Nu har kyrkan gått ut med en varning.

Daniel Sandberg är chef för begravningsverksamheten i Eskilstuna. De senaste veckorna har han uppmärksammats på att gravrättsinnehavare i Eskilstuna fått fakturor skickade till sig som de trott kommit från kyrkogårdsförvaltningen. Nu har kyrkan gått ut med en varning.

Foto: Lisa Hölne/Skärmdump/Svenska kyrkan

Eskilstuna2022-03-21 06:47

– Det är falska fakturor gentemot oss för folk kommer till oss och tror att det är vi som ligger bakom detta.

Det säger Daniel Sandberg som är chef för begravningsverksamheten i Eskilstuna. Den 10 mars gick kyrkan i Eskilstuna ut med en varning via sin hemsida och via sociala medier. "Varning för falska fakturor! Det cirkulerar falska fakturor gällande gravvård."

undefined
Daniel Sandberg är chef för begravningsverksamheten i Eskilstuna.

Företaget man varnar för är Gravvård och underhåll i Sverige AB.

"Det har kommit till vår kännedom att fler av våra gravrättsinnehavare har fått erbjudanden/fakturor från Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB. Begravningsverksamheten i Eskilstuna har inget samarbete med dessa, eller något annat företag när det gäller gravskötsel eller fakturering. Det finns alltså inget samarbete med detta företag och heller inte några planer till samarbete. Tvärtom så sköter vi allt i vårt eget namn, i egen organisation."

– Vi nämner att vi inte har med detta att göra utan att vi kör i egen regi, vilket jag faktiskt vill trycka på. Som företag har de full rätt att göra det här, men de måste ju göra det på rätt sätt, säger Daniel Sandberg.

När fick ni upp ögonen för det här?

– Det var veckan innan vi gick ut med informationen på hemsidan. Då hade det börjat florera, folk kom till oss och undrade vad vi hade skickat ut för faktura. Min personal var väldigt frågande och berättade att vi inte hade gått ut med något. Sedan fick vi se en faktura och den ser ju väldigt snarlik ut som vår.

Det finns dock några skillnader.

– Vi går bara ut med erbjudanden till dem som redan haft gravskötsel hos oss. Och vi skickar ett erbjudande, vi skickar inte en faktura. Men folk tror att det är vi. Och tittar man på priset så ligger de mycket högre än det vi har. 790 kronor tror jag att de hade och vi tar någonstans 200-300 kronor.

undefined
Svenska kyrkan skriver på sin hemsida: "Begravningsverksamheten i Eskilstuna har inget samarbete med dessa, eller något annat företag när det gäller gravskötsel eller fakturering."

Även kommunens konsumentvägledningen har blivit uppmärksammade på fakturorna och har varit i kontakt med Daniel Sandberg.

– Konsumentrådgivarna gav rådet att den som fått en sån här faktura och tycker att den är vilseledande ska anmäla detta till Konsumentverket. Det är också det vi går ut och säger på vår hemsida.

Daniel Sandberg vill vara tydlig med att företaget har all rätt att verka på marknaden.

– Som företag, att erbjuda en tjänst och hjälpa folk, det ser jag inga problem med. Det är faktiskt en tjänst som underlättar för dig som gravrättsinnehavare. Men jag tycker personligen att man ska tänka till kring vad man arbetar med och ha etik och moral med i det här. Det handlar om någons avlidna släkting och man vill såklart ha hjälp i det här. Man måste göra det snyggt, säger han och fortsätter:

– De skulle kunna skicka ut ett erbjudande med sina priser men inte med en faktura. Blir de sedan kontaktade av gravrättsinnehavaren som beställer tjänsten så är det helt okej.

undefined
Den som fått en faktura och tycker att den är vilseledande kan anmäla detta till Konsumentverket.

Vad tänker du om namnet på företaget?

– Ja, det är ju bara säga grattis till deras strategi. Den har ju lyckats. Det är en smart strategi om man ger sig in på en marknad att heta någonting som låter som en myndighetsutövare.

Sedan kyrkan gick ut med sin varning har de blivit kontaktade av Gravvård och underhåll i Sverige AB.

– De har mejlat oss och sagt åt oss att sluta ljuga. Och sedan, jag vet inte om det är ett hot eller vad det är, men de har även sagt åt oss att detta kan få konsekvenser.

undefined
"Som företag har de full rätt att göra det här, men de måste ju göra det på rätt sätt.", säger Daniel Sandberg.

När vi vänder oss till Gravvård och underhåll i Sverige AB för att de ska få bemöta kritiken får vi svar via mejl:

"Tack för ert meddelande. Nu är du jätteotydlig. En faktura kan aldrig vara ett erbjudande. Inte heller kan ett erbjudande vara en faktura. Du skriver att våra fakturor är förvillande. Märkligt. Vilka fakturor med ett betalningskrav är förvillande? Du skriver att om man råkat betala en faktura och vad som händer då? Jag förstår inte frågan. Jag måste fråga er om ni har någon aning om vad en faktura är för något? Återkom med korrekta termer då jag blir väldigt förvirrad av er röriga meddelande."

LÄS MERHär kan du läsa hela företagets svar

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!