Lång väntan på planerade operationer

För många patienter i kö till operation eller behandling kan väntan bli olidligt lång. På Mälarsjukhuset är det extra besvärligt för bland annat ögonpatienter. Vården jobbar hårt med att beta av köerna, och börjar kunna se en liten ljusning. Under tiden får patienter åka utomläns för sin lagstadgade rätt.

Väntetiderna är långa till många planerade operationer och åtgärder på Mälarsjukhuset, som långt ifrån klarar att ge patienterna hjälp inom vårdgarantins 90 dagar. Men så här ser det ut på många håll i landet, mycket beroende på pandemiåren. Och sjukhuset jobbar hårt på att få bukt med köerna.

Väntetiderna är långa till många planerade operationer och åtgärder på Mälarsjukhuset, som långt ifrån klarar att ge patienterna hjälp inom vårdgarantins 90 dagar. Men så här ser det ut på många håll i landet, mycket beroende på pandemiåren. Och sjukhuset jobbar hårt på att få bukt med köerna.

Foto: TT

Eskilstuna2023-04-21 04:45

Du har laglig rätt att få en operation eller annan åtgärd inom den specialiserade vården inom 90 dagar efter beslut om behandling. Allt enligt den svenska vårdgarantin. 

I februari 2023 fick sex av tio svenskar (61 procent) den operation de väntat på inom lagens tidsgränser. Region Sörmland hamnade strax under rikssnittet med 59 procent, och Mälarsjukhuset lyckades ge 56 procent av de väntande sin planerade operation inom de 90 dagarna.

Siffrorna, sammanställda av Sveriges kommuner och regioner, SKR; och gällande februari 2023, är ett genomsnitt av alla typer av operationer och åtgärder – förutom de akuta – hos alla typer av specialister.

I snitt hade patienterna i kö för en planerad åtgärd eller operation på Eskilstunasjukhuset i februari i år väntat 76 dagar.

undefined
Det finns många exempel på åkommor som inte är akuta men där patientens livskvalitet kraftigt påverkas av den långa väntetiden till operation. Framför allt är det inom tre områden väntetiden drar iväg långt över accepterade dagar i Eskilstuna. De största problemområdena på sjukhuset är ögon, öron och ortopedi.

Att ge alla patienter sin rätt till vård och operation i tid är ett högprioriterat område som det jobbas hårt med, förklarar Björn Persson, chef för regionens division kirurgi.

– Tillgängligheten är en av våra absolut viktigaste frågor. Många människor går och väntar på att få ett knä, en höft, ett öga opererat. Värst var det under pandemin, alla livshotande tillstånd prioriterades medan övriga fick vänta. Och tyvärr har många nu fått vänta alldeles för länge.

Operationsverksamheten har blivit en flaskhals, inte minst på grund av bristen på specialistsjuksköterskor på operation och anestesi, säger Björn Persson och beskriver hur man jobbar hårt med flödet på operationsavdelningen. En välplanerad verksamhet med ordning och reda i schemat flyter på när alla resurser används på bästa sätt och när också patienten kommer väl förberedd och i tid.

– Vi jobbar med rekrytering och med att förbättra arbetsmiljön, så de vi anställer ska trivas och vilja stanna. Vi ser till att använda den personal vi har optimalt, och framför allt hyr vi fortfarande in sjuksköterskor.

– Och när vi inte kan erbjuda en tid inom vårdgarantin ska patienten hjälpas till andra vårdgivare vi samarbetar med. Vi har blivit noggrannare att informera om den rätten.

undefined
Genom att använda sina personalresurser optimalt, rekrytera specialister och planera operationsflöde och -schema väl har Mälarsjukhuset lyckats vända tillgänglighetssiffrorna lite uppåt.

Hårt arbete ger resultat, säger Björn Persson.

– Försiktigt vänder vi nu på siffrorna. På tio veckor har antalet patienter som väntat mer än 90 dagar faktiskt minskat med 23 procent.

Att köpa vård av andra aktörer ger dyra räkningar för regionen.

– Det är klart att vi hellre använder skattepengarna själva till vården på hemmaplan. Men vi måste samtidigt erbjuda våra patienter vård i tid.

Det finns många exempel på åkommor som inte är akuta men där patientens livskvalitet kraftigt påverkas av den långa väntetiden till operation. Framför allt är det inom tre områden väntetiden drar iväg långt över accepterade dagar i Eskilstuna. De största problemområdena på sjukhuset är ögon, öron och ortopedi.

– Ögonkliniken i Sörmland har tillsammans med kollegor i hela landet problem med att hinna beta av köerna till operation av grå starr. Sjukdomen drabbar främst äldre, den är inte livshotande men väldigt handikappande. Här finns en stor privat marknad som vi får hänvisa till.

– På ortopeden är det främst ryggpatienter som får vänta på sin operation, på grund av att det råder brist på ryggortopeder helt enkelt. Men vi rekryterar här också. Ja, det är en utmaning med alla bristyrken i vården. Men det blir såhär när alla regioner byggt upp vårdköer efter pandemiåren, och nu betar av dem – i hård konkurrens om många yrkeskategorier.

undefined
Det är synd att inte fler Eskilstunabor med hörselproblem tar chansen när den ges och gör en utflykt till Stockholm för att prova ut hörapparater, säger Björn Persson som är chef för regionens division kirurgi.

Tredje patientkategorin: Alla de som väntar på att få komma till utprovning av hörapparat, och de utgör en stor andel av den totala kön. Enligt Björn Persson skulle problemet vara betydligt mindre om fler kunde tänka sig en utflykt till huvudstaden.

– Vi hänvisar många till privata vårdgivare i Stockholm, men många äldre vill inte åka dit och det är jättesynd. Det är verkligen värt att sätta av en dag och ta chansen till den hjälp som finns en timme bort. Att inte höra ordentligt kan leda till isolering.

Sett till åldersgrupper klarar Mälarsjukhuset av att ge sina yngsta patienter, mellan 0 och 17 år, en operation eller en inbokad åtgärd snabbast. 88 procent av inbokade barnoperationer gjordes inom tre månader i februari.

Vårdgarantin

En lagstadgad rätt som innebär att personer ska få vård inom en viss tid. Vårdgarantin anger inom vilka tidsgränser olika vårdinsatser ska erbjudas, efter att beslut om vård har fattats.

Målet är att öka tillgängligheten till vården samt att avveckla köer och väntetider.

Om vårdenheten inte kan erbjuda en tid inom vårdgarantins tidsgräns ska personen informeras om det och erbjudas vård hos en annan vårdgivare. Om man blir akut sjuk eller skadad ska vård ges så snart som möjligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!