De senaste åren har många bilister upplevt en alltmer ansträngd trafiksituation i centrum. Nästa år riskerar det att bli ännu värre. Tullgatan ska byggas om och i korsningen med Kungsgatan, vid Rinmansparken, ska trafikljusen bytas ut mot en cirkulationsplats. Under byggtiden stängs trafiken av etappvis, vilket betyder att bilisterna måste ta andra vägar.
Stadsbyggnadsförvaltningen har låtit göra simuleringar av hur flödet på omgivande gator kommer att påverkas under byggtiden.
– Det är svårt att ha gatan öppen samtidigt som man bygger om den, därför har vi låtit en konsult göra en datorsimulering av hur trafikflödet kan se ut under ombyggnationen. Det är inte ofta vi tar fram den här typen av analyser, men nu gjorde vi det eftersom det är ett så trafikerat stråk, säger Linus Andersson, trafikplanerare på stadsbyggnadsförvaltningen.
Analysen utgår från flödena mellan klockan 16 och 17 på vardagar, när trafiken är som mest intensiv.
En av de gator som kommer att drabbas hårdast är Bruksgatan, den parallellgatan till Tullgatan som tidvis användes som omledningsgata även när Hamngatan var avstängd nyligen.
Under perioder då Tullgatan stängs av helt, beräknas Bruksgatans trafik öka till det dubbla under rusningstimmarna. Bruksgatan är smal och har bilparkeringar längs kanten vilket begränsar framkomligheten, konstateras det i trafikanalysen.
Men att göra några förändringar längs Bruksgatan är inte aktuellt i dagsläget enligt Linus Andersson.
– Nej, men vi kommer att studera trafiksituationen under arbetets gång och vara bereda på att genomföra åtgärder för att underlätta eventuella större problem.
Även många andra redan trafiktunga gator beräknas få ännu högre flöden. Bland annat Västermarksgatan, västra delen av Nygatan, Nybron samt Gredbyvägen och cirkulationsplatsen vid Rinman.
– Trafiken kommer att öka och bli mer ansträngd på platser som redan innan har mycket trafik. Det är ofrånkomligt när man bygger om en så central gata. Vi är medvetna om att det kommer att bli en del störningar, men det är nödvändigt för att det ska bli bättre i framtiden, säger Linus Andersson.
Han vill däremot vara tydlig med att analysen inte är någon absolut sanning.
– Den visar de ungefärliga flödena. Vi vet inte exakt vilka vägar trafikanterna faktiskt kommer att ta, det kanske inte alls blir de rutter som dataprogrammet säger.