Långväga besökare lärde svensk genuspedagogik

Nefisa Yusuf och Halima X Ahmed har rest från Somalia för att studera genuspedagogik i svenska förskolor. I går kom de till Krongatans förskola i Eskilstuna.

Eskilstuna2014-02-03 15:19

Båda arbetar inom en frivilligorganisation med syfte att hjälpa kvinnor i deras självständighetssträvan. Besöket i Sverige sker på inbjudan från Vänsterpartiet i Flen där man haft kontakt med kvinnorna och deras organisation under flera år.

— Somalia är fortfarande ett mansdominerat samhälle. Kvinnor i Somalia har av tradition inte mycket makt utanför köket, berättar Haron Khadar. Han har själv somaliskt ursprung och är numera aktiv inom Vänsterpartiet i Flen.

— Men Somalia är också ett samhälle under snabb utveckling där kvinnorna börjar ta sin plats ute i samhället. Fler och fler arbetar utanför hemmet och det kräver att det också finns någon form av organiserad barnomsorg.

— Om man ska förändra attityder måste man börja tidigt, redan på förskolestadiet. Därför är det värdefullt att få studera hur förskolepersonalen arbetar i Sverige, som är ett av världens bästa länder när det gäller jämställdhet

Någon barnomsorg motsvarande den i Sverige finns ännu inte i Somalia, berättar Nefisa Yusuf.

— Vi har ingen barnsomsorg för så små barn på samma sätt som ni har här. Det finns några privata förskolor för barn över tre år, men inte särskilt många.

Nesifa Yusuf och Halima X Ahmed var imponerade av arbetet på Krongatans förskola, både av hur avdelningarna är organiserade och hur förskollärarna på olika sätt följer barnens utveckling.

Alla Eskilstunas förskolor har genuspedagogik inskriven i sina skolplaner.

— Det handlar om ett medvetet tänk hur man bemöter flickor och pojkar så att man inte hindrar dem i deras lekar eller utveckling, säger Carin Lindberg. föreståndare på Krongatans förskola.

Besöket på förskolan avslutades med lunch innan det var dags för nästa punkt på dagordningen, en träff med kommunens jämställdhetsstrateger.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!