Av den totala summan på 30 miljoner kronor som SJ behöver ska Länstrafiken Sörmland, som ägs till hälften av landstinget och till hälften av kommunerna i länet, stå för 21 miljoner kronor.
Västmanlands lokaltrafik ska stå för tre miljoner kronor och Storstockholms lokaltrafik bidrar med sex miljoner kronor. Det framgår av ett styrelseprotokoll från mars i år.
Upphandlingsbolaget Mälab och SJ avtalar om ett nytt kontrakt för tågtrafiken på Svealandsbanan. Det nuvarande avtalet går ut vid halvårsskiftet nästa år.
Detta gör man trots att SJ inte hållit sin del av löftet i det gällande avtalet – att köra minst 30 turer per dag på sträckan Eskilstuna-Stockholm i utbyte mot att slippa konkurrens på Svealandsbanan.
- Vi står oss ganska slätt när det bara finns en aktör som kan bedriva en tillräckligt omfattande trafik, säger Magnus Johansson (MP), ledamot i Mälabs styrelse.