Upphandlingsbolaget Mälab och SJ avtalar om ett nytt kontrakt för tågtrafiken på Svealandsbanan. Det nuvarande avtalet går ut vid halvårsskiftet nästa år.
Detta gör man trots att SJ inte hållit sin del av löftet i det gällande avtalet – att köra minst 30 turer per dag på sträckan Eskilstuna-Stockholm i utbyte mot att slippa konkurrens på Svealandsbanan.
Tågbolaget avser att dra ner ett tiotal turer, om inte kommunerna skjuter till 30 miljoner kronor.
- Vi måste vara pragmatiska och inse att vi som Mälardalspolitiker ska se till att det finns bra förbindelser. Och vi står oss ganska slätt när det bara finns en aktör som kan bedriva en tillräckligt omfattande trafik, säger Magnus Johansson (MP), ledamot i Mälabs styrelse.
Mälab har sökt trafikeringsrätt på Svealandsbanan, vilket är ett krav för att kunna upphandla andra tågoperatörer, men fått avslag hos regeringen.
- Det hade inte varit fel om politikerna i Sörmland hade varit mer proaktiva och sett till att förse sig med trafikeringsrätt tidigare, och dessutom försökt få till en gemensam trafikhuvudman i Mälardalen. Dessvärre har man haft inställningen att man vill vänta tills Citytunneln öppnar 2017.
Av den totala summan på 30 miljoner kronor som SJ behöver ska Länstrafiken Sörmland, som ägs till hälften av landstinget och till hälften av kommunerna i länet, stå för 21 miljoner kronor.
Västmanlands lokaltrafik ska stå för tre miljoner kronor och Stockholms länstrafik bidrar med sex miljoner kronor. Det framgår av ett styrelseprotokoll från mars i år.
Mälab vill även att SJ täpper igen den lucka som finns i morgontrafiken från Eskilstuna och Stockholm. En ytterligare avgång ska sättas in under morgontimmarna.
Konsekvensen blir dock att en avgång försvinner i motsatt riktning, från Stockholm till Eskilstuna.