Lastade av på Volvo CE – fyllde lastbilen med stulna lyxbilar

Efter en legitim leverans till Volvo CE i Eskilstuna fylldes ekipaget med stöldgods för drygt två miljoner kronor. En litauisk lastbilschaufför döms nu till fängelse för grovt häleri.

När tull och polis öppnade bakdörrarna såg de först en Lexus, värderad till 550000 kronor.

När tull och polis öppnade bakdörrarna såg de först en Lexus, värderad till 550000 kronor.

Foto: Tullen

Eskilstuna2024-05-25 13:09

Enligt en rapport från Trygghetskommisionen försvinner mellan 70 och 90 procent av de bilar och bildelar som stjäls i Sverige utomlands. Internationella stöldligor agerar enligt underrättelser alltmer professionellt och oftast försvinner såväl tjuvar som stöldgods spårlöst över Sveriges gränser. Men det finns undantag.

Ett försök att föra ut lyxbilar stoppades i våras och i dagarna avkunnade tingsrätten i Norrtälje en fällande dom. 

Huvudpersonerna i härvan har inte kunnat lagföras men fallet ger en liten inblick i hur verksamheten kan gå till. Fallet visar även att internationella storbolag, som Volvo CE i Eskilstuna, utan vetskap, använder samma åkerier och transportföretag som de kriminella gör.

En morgon i mitten av mars i år var flera poliser och tulltjänstemän på plats vid Kapellskärs hamn i Norrtälje och genomförde kontroller. 

undefined
Lastbilen var på väg till Litauens huvudstad Vilnius med de stulna bilarna. Exakt var bilarna skulle lastas av har dock inte framkommit.

På en parkeringsplats nära terminalen stod en lastbil uppställd och man bestämde sig för att kontrollera även den, trots att fordonet just då inte var på väg att äntra någon färja.

I lastbilshytten höll en litauisk man i 50-årsåldern på att laga mat. Han visade utan protester upp sin last och diverse transporthandlingar. Han verkade även uppriktigt förvånad när polis och tullare påstod att lasten bestod av stöldgods.

Där stod en Range Rover värderad till 1,4 miljoner kronor, en Lexus värd 550 000 samt en fyrhjuling för 175 000 kronor.

Samtliga fordon var falskskyltade och tillgripna i Mellansverige tidigare i år. Fyrhjulingen hade stulits i en Sörmlandskommun i februari och var i likhet med bilarna efterlysta.

undefined
En Range Rover värderad till 1,45 miljoner kronor fanns med i lasten.

Lastbilschauffören greps och kom att åtalas för grovt häleri.  

Klarlagt är att chauffören efter att ha fyllt lastbilen i Tyskland lastade av 23 ton gods fördelat på 63 pallar vid Volvo CE:s anläggning i Eskilstuna den 18 mars. Sen var ekipaget tomt och det fanns ingen annan planerad körning.

undefined
Chauffören från Litauen hade lastat av vid Volvo CE i Brunnsta innan ekipaget fylldes med stulna lyxbilar.

Lastbilschauffören har berättat att han efter avlastningen åkte från Eskilstuna i riktning Stockholm. I en butik någonstans mellan Södertälje och Stockholm stannade han lastbilen för att handla kläder.

På parkeringen ska två män ha kommit fram och frågat om han kunde köra en last till Vilnius, i Litauen. 

Lastbilschauffören har uppgett att konversationen hölls på ryska och att priset sattes till 2 500 euro, motsvarande 29 000 kronor. 

De två männen åkte sedan före i en personbil och visade vägen. Efter vad mannen uppskattar som tre mil kom de fram till ett industriområde, oklart vilket. Där stod en tvåplanstrailer lastad med tre personbilar, två Lexus och en Range Rover.

undefined
När tull och polis öppnade bakdörrarna såg de först en Lexus, värderad till 550000 kronor.

Bilarna flyttades över med en gaffeltruck men bara två av bilarna fick plats. En silverfärgad Lexus lämnades kvar och istället klämde man in en fyrhjuling med uppbrutet tändningslås.

Männen fyllde i diverse transporthandlingar innan trion splittrades.

Enligt lastbilschauffören såg allt ut att vara i sin ordning. Bland handlingarna fanns dokument som visade att bilarna var köpta från namngivna företag och upphämtade i Norrköping respektive Linköping, vilket de alltså inte var.

undefined
I transporthandlingarna hade de oidentifierade gärningsmännen bifogat bilder som visade att bilarna var lagligt införskaffade.

Det fanns ingenting kring transportuppdraget som gjorde chauffören särskilt tveksam.  

Det var dock ett par detaljer som han reagerade över. Den rysktalande mannen i 55-årsåldern som var drivande i överenskommelsen ville inte ha sina kopior av fraktsedlarna.

"Jag blev lite misstänksam när han skrev under men inte tog det översta bladet som kunden ska ha, och männen körde därifrån väldigt fort. Jag fick heller inte några frågor om när jag skulle vara framme och var jag skulle lasta av".

Den tidigare ostraffade lastbilschauffören döms mot sitt nekande för grovt häleri till fängelse i ett år och sex månader. 

undefined
Fyrhjulingen, stulen i Trosa i februari, stod längst in.

Enligt tingsrätten borde han ha insett att fordonen var stulna, och att han i vart fall varit likgiltig för den risken.

"Fyrhjulingens tändningslås hade sådana skador som skulle ha upptäckts vid en kontroll", skriver domstolen.

Tingsrätten anser att mannens uppgifter om hur transportöverenskommelsen kom till, det slumpartade mötet på en parkeringsplats, är märkliga. De är dock inte så osannolika att de kan lämnas utan avseende. 

Vem eller vilka som orkestrerade stölderna lär vi aldrig få veta.

Beställarna har inte kunnat spåras. En del dna och fingeravtryck har säkrats från de stulna bilarna men de har inte gått att knyta till någon person.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!