Det var på onsdagsförmiddagen som polisen genomförde en trafikkontroll på E20 mellan Strängnäs och Eskilstuna, inriktad på yrkestrafik.
Vid Barvalappen fick Björn Thunblad, trafikpolis och gruppchef för trafikpolisen i Eskilstuna, syn på ett lastbilsekipage som han vinkade in för att titta närmare på. Det som stack ut särskilt var att dragbilen var väldigt gammal.
– Den här gamla dragbilen hade en manuell färdskrivare, men föraren hade skött kör- och vilotiderna alldeles utmärkt, säger han.
Det upptäcktes däremot att flera av lastbilens däck var bristfälliga. Ett däck var väldigt snedslitet och hade inget, eller mycket dåligt mönsterdjup. Korden i däcket, den väv som finns under slitbanan, var också synlig. Tio av elva spännband var dessutom i för dåligt skick.
– Det som kan hända är att hela däcket exploderar, vilket kan slå sönder hjulhuset på själva lastbilen. Dels kan det fara ut delar som hamnar i trafiken som andra förare måste väja för, dels kan det bli svårt att manövrera fordonet, säger han.
Fordonet klampades på plats och fick inte fortsätta köra förrän bristerna åtgärdats med hänvisning till trafiksäkerheten. Böter utfärdades också till föraren. Några timmar senare på eftermiddagen ringde föraren upp polisen. Då hade han bytt ut de däck som ansågs trafikfarliga, och också bytt spännbanden.
Hur pass vanligt är det att ni stöter på lastbilar med så här slitna däck?
– Det sker regelbundet, men det är inte varje arbetspass man stöter på det. Men det här är en anledningarna till att vi är ute på vägarna, säger Björn Thunblad.