Låt filmen och bilden fungera som verktyg

En bibliotekarie och en filmare från Göteborg väcker intresse och lust till många olika sorters språk hos nyanlända barn och ungdomar.

Eskilstuna2016-04-07 18:10

I Göteborg har filmaren och läraren Martin Sjögren och läraren och bibliotekarien Irene Johannesson länge jobbat med både film och stillbild för att förenkla integreringen.

– Det slutar nästan alltid med att vi som ska lära ut får lära oss en hel del nytt av ungarna, säger Irene Johannesson.

Torsdagens temadag på Mälardalens högskola i Eskilstuna om nyanländas lärande, inleddes med att skolans vetenskapliga ledare, Eva Sundgren, hälsade välkommen, och med att skolverkets Ulrika Dahl, kräver en attitydförändring hos landets lärare.

– Alla våra nyanlända måste mycket snabbre få tillgång till alla ämnen i skolan, säger hon. Vi får inte bara stirra oss blinda på detta med svenska som ett andraspråk.

Hela dagen avslutades sedan föredraget med Irene Johannesson och Martin Sjögren, som startade med att snabbt sätta sin publik i arbete och dela ut uppgiften till samtliga närvarande att avbilda fem röda saker.

En övning som gav inblick i hur Irene och Martin många gånger jobbar.

– Bilden är en bra mötesplats, och alla kan ta bilder i dagens läge. Ingen behöver vänta på att filmen ska framkallas och bilderna kopieras. Du har en bild direkt.

För just nyanlända barn delar Irene ofta ut uppgifter som går ut på att de ska ta bilder ur skilda perspektiv...

– Förutom färger så blandar vi också in former och placering. Och så lär man sig ord och slutligen hela meningar av ett från början kanske helt främmande språk.

Något år senare kan samma barn ingå i en grupp på Irene Johannessons skola som ska skapa en film med boktips.

– Det är snabbt och enkelt, och du lär dig hela tiden genom att göra.

Bilden är en sådan användbar ingång till så mycket, menar också Martin Sjögren.

– Och pass dig, du kan snabbt befinna dig i en diskussion om etik med mycket unga barn om vem som egentligen äger en bild.

– Du och jag vet att fotografen äger bilden. Men för ett barn är det ofta lika självklart att det är den avbildade som äger bilden och kan vi säga emot.

I Göteborg är det för övrigt inte bara nyanlända barn eller andra skolbarn som jobbar med film och bilder.

– Vi har även seniorgrupper, nickar Martin och berättar att många äldre som nyligen upptäckt filmens möjligheter redan skapat förändringar i stadsbilden.

Inga stora, omvälvande saker kanske, men likafullt förändringar.

– En man tog med sig sin filmkamera på den dagliga promenaden till affären och tipsade... lätt andfådd på en punkt i en lång uppförsbacke... att här skulle vi må bra av en liten parkbänk, där vi kanske skulle kunna sätta oss ned och hämta andan ett ögonblick.

– Där står en parkbänk i dag.

Hela pedagogiken utgår från en idé om att lärande faktiskt får lov att vara roligt. Det måste inte vara ett stillasittande inhämtande av information ur en text. Inlärning kan se ut på många olika sätt i dag.

– Det här måste vi ha klart för oss, säger Irene Johannesson. Och det spelar nästan ingen roll vad det gäller, det jag kan lära mina barn har de lärt in på 30 sekunder. Sedan är det de som lär mig...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!