Lennart ingår nämligen sedan ett år tillbaka i en grupp från åtta europeiska länder som ska arbeta med att säkra barnens skolvägar.
Projektet har förberetts under ett år och startar i sommar. EU bidrar med 30 miljoner kronor för att de skyltar och bestämmelser som spikades i Wien-konventionen 1960 ska utformas på ett sätt som motsvarar dagens krav och förutsättningar.
Helhetsgrepp på skolvägarna
– Meningen är att vi ska ta ett helhetsgrepp på skolvägarna. Hur ska den intelligenta hållplatsen utformas, bussarna skyltas eller bussförarna förvarnas om att det finns barn vid hållplatsen. Svaret på den sista frågan är kanske att alla barn får ett chip att bära med sig. Bussföraren förvarnas i god tid via en dator att det finns passagerare vid nästa hållplats och automatiskt börjar ett varningsljus att blinka i och bak på bussen.
Projektet har initierats genom IIID – Internationella institutet för informations design – där Lennart Strand sitter med i styrelsen.
Samma skyltar i 50 år
– Informationsdesign handlar exempelvis om hur man skyltar flygplatser, universitet, sjukhus, skolböcker eller texter på en tandkrämsförpackning. Det ska vägleda människor och är helt på mottagarens villkor.
Projektet är minst sagt angeläget. Varningsskyltarna inom skoltrafiken har sett ut på samma sätt i snart 50 år. Olyckstalen är också skrämmande. Sedan 1990 har bara i Grekland 1-500 barn dött i samband med skolskjutsar. Även i Italien och Österrike är statistiken tråkig läsning. Det finns ett stort behov av en genomlysning och uppdatering.