Lidl satsar på mer svenskt och ekologiskt

Lidl har breddat sortimentet, fräschat upp sina butiker och satsar ekologiskt. Efter den tröga starten i Sverige gör Lidl numera stabila vinster och utmanar andra matvarukedjor.

Lidl_AN_1.jpg

Lidl_AN_1.jpg

Foto:

Eskilstuna2015-09-21 05:00

När Eskilstuna-Kuriren besöker Lidl på Sundbyvägen i Eskilstuna vid lunchtid på måndagen finns det ett 30-tal kunder i butiken. En av dem är pensionären Laila Gustafsson från Torshälla.

– De har ett lite annat sortiment än de övriga. Det är lite tyska korvar och sådär som jag köper ibland. Så är det priset också naturligtvis. Det händer faktiskt att jag köper kläder också som jag har varit nöjd med. Sedan har de börjat med mycket svenskt kött också.

Lidls butik på Sundbyvägen är med sina 1 400 kvadratmeter en av kedjans största butiker i Sverige. Ytan utökades i samband med att butiken byggdes om för några år sedan. Butiken har sex gångar mellan hyllorna till skillnad från de flesta andra Lidl-butiker som har fem gångar.

Antalet anställda uppgår i dag till 16. Silvan Hanna har varit butikschef sedan oktober 2013. Han jobbade på Lidls centrallager i Svista innan det flyttade till Rosersberg norr om Stockholm.

Lidl har även en butik i Råbergstorp i Eskilstuna och en butik på Trädgårdsgatan i Strängnäs.

– Försäljningen i Eskilstuna och Strängnäs är en bidragande faktor till vårt positiva resultat, säger Josefine Pettersson, informatör på Lidl.

Lidl etablerade sig i Sverige 2003. Efter en trög start med stora förluster går kedjan sedan tre år tillbaka med vinst. Förra året blev vinsten 43 miljoner kronor jämfört med 9 miljoner kronor 2013. Lidls omsättning ökade under förra året med 11 procent.

– Vi ökar omsättningen mest av alla aktörer på marknaden och fortsätter att ta marknadsandelar, säger Conor Boyle, vd för Lidl Sverige.

Enligt Josefine Pettersson är Lidl det livsmedelsföretag i Sverige som har högst andel egna varumärken. Andelen uppgår till 80 procent.

– Många varumärken utvecklar vi i Sverige, så som Ängens med 100 procent svenska mejeriprodukter, men många utvecklas i något annat Lidl-land som till exempel pasta i Italien, ostar i Frankrike, fetaost i Grekland. Vi tar fram varan där den görs som bäst helt enkelt!

Silvan Hanna tar med tidningen på en rundvandring genom de sex gångarna i butiken på Sundbyvägen i Eskilstuna. Vid ingången finns en tavla med information om hur varorna skyltas. Lidl började nyligen med en ny skyltning där man bland annat lyfter fram etiskt märkta varor.

– Vårt största fokus nu är hög kvalitet till bästa pris, säger Silvan Hanna.

På hyllorna finns en stor mängd ekologiska varor. Butikschefen pekar bland annat på basilika, kärnfria vindruvor och ekologiskt Fair Trade-kaffe. I butiken finns även bland annat ekologisk potatis, pasta och mjölk.

– De första åren efter att Lidl hade öppnats hade vi knappast något ekologiskt. Nu kan vi erbjuda något till alla som vill handla ekologiskt.

Butiken fyller dagligen på med färskt frukt och grönt. I butiken finns det även nygräddat bröd.

– Vi har bake-off. Vi bakar minst tre gånger om dagen, säger Silvan Hanna.

Han berättar att Lidl kan hålla relativt låga priser tack vare kedjans effektiva logistik och på grund av att butikernas inredning är enkel.

– Vi har lock på våra frysar. Vi har ett energisnålt system här. Vår ambition är att vara ett ansvarsfullt företag och erbjuda dagligvaror för alla.

Silvan Hanna säger att sortimentet har blivit större. Vid kassorna i slutet av den sista gången finns en nyhet i form av en hylla med varor som har anknytning till träning. Där finns bland annat proteinpulver och sportdryck.

– Tidigare hade vi 2-3 artiklar. Nu har vi 15 artiklar, säger Silvan Hanna.

Lidl har byggt om och moderniserat samtliga standardbutiker i Sverige. Företaget har för avsikt att öppna 10-15 nya butiker i Sverige under de närmaste tre åren.

– Vi kommer även att fortsätta satsningen på klimatsmarta butiker och satsningen på svenska och ekologiska produkter, säger vd Conor Boyle.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om