Livsfarligt sabotage på rälsen: "Kunde ha spårat ur"

Tåget dundrade in i flera stora stenar och fick omfattande skador. Lyckligtvis kom ingen person till skada efter sabotaget utanför Eskilstuna men det hade kunnat sluta betydligt värre, berättar föraren.

"Tåget kunde lika väl ha spårat ur och då hade det gått åt helsike", berättar föraren.

"Tåget kunde lika väl ha spårat ur och då hade det gått åt helsike", berättar föraren.

Foto: Svetlana P Jansson

Eskilstuna2021-03-31 18:01

– Ingen kom till fysisk skada, men det är klart att man blir påverkad ändå. Det blir magont och huvudvärk, säger tågföraren som vill vara anonym.

Det var strax innan klockan 15 på onsdagen som olyckan inträffade. Någon hade placerat ut flera stora stenar på rälsen vid en bro mellan Barva och Kjula.

Föraren berättar att stenarna "hade volymen av en fotboll" och låg uppe på järnvägsskenan när Mälartåget dundrade rakt in i dem.

På sträckan kör tågen i närmare 200 kilometer i timmen. Kollisionen hördes rejält.

– Det blev ett öronbedövande ljud inne i förarhytten. Fordonet förflyttar sig 56 meter per sekund samtidigt som stenarna ligger helt stilla. Kraften när de möter varande är enorm, säger han.

Tågen är utrustade med en plog framför förarnas vagn som ska kunna ta bort föremål från rälsen. Men den satt för högt upp och missade stenarna. Istället fick en så kallad spårröjare, som sitter under plogen, ta smällen.

När stenarna splittrades flög de mot brofundamentet, studsade tillbaka och krossade även en ruta. Skadorna blev omfattande. Tåget fick tas ur trafik och måste reparares innan det kan rulla igen.

Ytterligare ett Målartåg utsattes för samma typ av stensabotage på onsdagseftermiddagen. Detta bara någon kilometer från den första olycksplatsen.

– Så nu är det två tåg som har kört på stenar. Det innebär dels förseningar mellan Eskilstuna och Strängnäs men även inställda tåg. Mitt tåg kunde inte fortsätta till Arboga där det sedan skulle vända tillbaka mot Stockholm, berättade föraren strax innan klockan 17.

Nu uppstod bara materiella skador och en hel del förseningar, men konsekvenserna hade mycket väl kunnat bli betydligt större.

– Det var kanske ingen allvarlig olycka men tåget kunde lika väl ha spårat ur och då hade det gått åt helsike.

Det händer att folk lägger ut sten på rälsen, även om det är relativt ovanligt berättar Mälartågsföraren. Förutom livsfaran som passagerare och tågpersonal utsätts för är tilltaget förenat med stora risker även för de som har tagit sig ut på spåret. 

– Många tycker att de hör tågen men de är faktiskt väldigt tysta, så de som la upp stenarna har ju gjort det med insats för livet. Även om det handlar om ett sabotage så är det sitt eget liv man sätter på spel. Tåget kör som sagt 56 meter per sekund, man hinner inte flytta på sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!