– De har varit starka på den platsen och vi förde en diskussion med dem tidigt när de skulle expandera och de valde att vara kvar, säger Mikael Jonsson.
Enligt Mikael Jonsson fortsätter kommunens logistiksatsning enligt plan. Logistikjätten DHL planerar att börja bygga sitt lager för distribution i Kjula i höst. Energi och Miljös biobränsleterminal är fullt fungerande och tar varje vecka emot flera tåg med rundved.
– Det som pågår just nu är att man bygger vägar där ute. Det är ju grundförutsättningen för att vi ska kunna lyckas, säger Mikael Jonsson.
Brings distriktschef Håkan Öhlander har ställt sig frågande till varför kommunen satsar på en kombiterminal och en logistikpark som ligger på var sin sida av staden. Mikael Jonsson håller dock inte med om att avståndet skulle vara för långt mellan de två anläggningarna.
– Nej, alternativet till den 10-minuterspromenaden med lastbil från kombiterminalen till logistikparken är ju en biltransport från Europa eller södra Sverige.